Woensdag 5 juli 2017

De twee fietshuursystemen van Nederland vergeleken

Nextbike versus OV-fiets
Een poosje geleden schreef ik over Nextbike, het nieuwe fietshuursysteem wat Nederland moet gaan veroveren. Legde ik in mijn vorige blog nog uit over hoe het systeem en de abonnementen bij Nextbike geregeld zijn, wil ik vandaag de vergelijking maken tussen Nextbike en zijn grote concurrent de OV-fiets.

De fietsen
Een groot en opvallend verschil tussen OV-fiets en Nextbike is toch wel het uiterlijk van de beide fietsen. OV-fietsen zijn namelijk zeer basic. En Nextbike heeft versnellingen! Daarnaast is de fiets voorzien van een betere standaard, bakje voorop en handremmen. Nadeel aan de Nextbike is dat mocht er iets met de fiets zijn er geen service aan verbonden zit. Breng je een OV-fiets binnen een half uur kapot terug dan krijg je kosteloos een vervangende fiets.

De prijzen
Nextbike versus OV-fietsEen OV-fiets kost 3.85 euro daarvoor kan je de fiets maximaal 24 uur huren, het is dus niet goedkoper als je hem binnen het uur terugbrengt. Nextbike kost zonder abonnement 1,50 per 30 minuten en maximaal 15 euro per 24 uur. Dat is uiteraard veel duurder dan de ov-fiets. ‘Los’ een Nextbike huren is dus niet voordelig als het langer dan 60 minuten gaat duren. Ook een dagje met Nextbike rondrijden is in verhouding tot OV-fiets erg duur.
Heb je daarentegen een abonnement (van 60 euro per jaar) dan huur je de fiets het eerste half uur gratis. Woon en werk je toevallig in de buurt van een Nextbike stalling of kom je met de trein, dan zou je ee n fiets van en naar je werk kunnen huren en ben je wel voordeliger uit dan met een OV-fiets op jaarbasis.

Het systeem
De buitenstallingen van OV-fiets zijn vergelijkbaar met die van Nextbike, toch staan de meeste ov-fietsen veilig binnen en zijn zo niet onderhevig aan vandalisme. Kwaadwillenden kunnen de Nextbikes kapot maken, lekke banden worden niet geconstateerd tot iemand dat doorgeeft. Een ander nadeel aan Nextbike is toch dat je je fiets binnen 30 minuten moet inleveren om de kosten te drukken. Mocht je een volle stallingen treffen wat zeer goed mogelijk is op het station, dan ga je dus over die tijd heen. Daarnaast is het huren van een ov-fiets makkelijker opgezet. Nextbike is met apps, codes of kaarten. OV-fiets verschilt per systeem, lees hier meer over de verschillende
ov-fiets stallingen en de werkingen ervan.

Toerisme
Nextbike is een internationaal systeem en zullen dus ongetwijfeld toeristen zijn die de fietsen komen huren in Nederland, zowel de app als de borden zijn meertalig. Het is dan ook niet langer nodig borg te betalen om een fiets te huren. OV-fiets is niet bedoeld voor toeristen omdat er een abonnement gekoppeld wordt aan een persoonlijke ov-chipkaart. Die kaart doet er langer dan een week over om naar een Nederlands adres opgestuurd te worden.

Vrijheid
Met één ov-fiets abonnement kunnen twee fietsen gehuurd worden. Zo kan je als abonnementhouder overal fietsen huren en samen op stap gaan. Nadeel van OV-fiets blijft dat je de fietsen bij dezelfde stalling terug moet brengen (doe je dit niet dan betaal je 10 euro bovenop de huurprijs). Dit in tegenstelling tot Nextbike die juist aanmoedigt de fiets kort te gebruiken en ergens anders in te leveren. Nextbike staat helaas niet toe dat er twee fietsen gehuurd worden en beperken mede daardoor je vrijheid.

Conclusie OV-fiets versus Nextbike
Afhankelijk hoe je de fiets gebruikt zal de OV-fiets het blijven winnen. De grote prijsverschillen en de weinige huurlocaties staan in schril contrast met de service van OV-fiets. Ook wanneer er meer huurlocaties komen is Nextbike niet voordelig omdat een eigen fiets buiten de spits meegenomen kan worden voor nog geen 7 euro. Alle punten opgeteld heeft Nextbike een kwalitatief veel betere fiets in de aanbieding maar leggen ze het, vooral door de prijzen, af tegen OV-fiets. OV-fiets versus Nextbike wordt absoluut gewonnen door OV-fiets.

16 thoughts on “Woensdag 5 juli 2017”

  1. minoesjka2 schreef:

    Toevallig hebben ze hier in rotterdam net allemaal oBikes neergezet, ook zo’n systeem met een app. Nou, als ik in een andere stad een fiets nodig heb, neem ik wel de ov-fiets ……… kom toch altijd met de trein.

  2. lauradenkt schreef:

    Nou, ik ga dus vandaag voor het eerst beleven hoe de ovfiets werkt! Was in ieder geval al blij verrast door de prijs. Is ook leuk voor een dagje weg met de trein.

    1. VillaSappho schreef:

      Ha weer een zieltje gewonnen voor de ov-fiets! Nee hoor, ik ben ook eerlijk over de nadelen. Het is vooral handig voor een paar uurtjes in een stad, zorgt voor meer vrijheid dan de bus. Je kan op Eindhoven aan de centrumzijde rechts met een trap naar beneden hè. Ben je sneller in de stalling.

  3. Ximaar schreef:

    Zelf heb ik ooit voor een goedkope en eenvoudige vouwfiets gekozen. Kan ik meten van huis naar trein gebruiken en van trein naar eindbestemming. Hij doet ook niet moeilijk als ik vanaf een ander station terug reis. Daarbij is ie reserve fiets als m’n gewone fiets op een onhandig moment panne heeft. De 125 euro nieuwwaarde is er dan ook zeker al uit en daarna wordt ie steeds goedkoper.

  4. Suskeblogt schreef:

    Ik neem het zekere voor het onzekere en houd het bij de e-bike.

  5. rietepietz schreef:

    Hier hebben veel mensen iets aan, ik dan weer net niet maar dat mag de pet niet kreuken.

  6. EJW schreef:

    Huurfietsen hebben het probleem dat ze gemiddeld afgesteld zijn en niet op maat van je lichaam. Als het zou moeten zou ik er gebruik van maken maar lekker fietsen doen ze niet.

  7. fietszwerver schreef:

    en ik hik nog steeds tegen het huren van een OV fiets in A en het inleveren in B , komt er €10,00 bij , ongeacht de afstand
    eigen fiets is € 6,00 , dus dan neem ik die wel mee
    ja vouwen = plooien , mooi hé , het verrijkt de taal
    nog een reden voor eigen fiets , zeg op de Mergel route , de verzetten :)
    maar ik moet zeggen , ik zie vele OV fietsen , en de stalling in Hilversum is in deze verdubbeld

    1. VillaSappho schreef:

      Klopt er worden er steeds meer verhuurd best mooi.

      1. fietszwerver schreef:

        ja zeker een heel goede zaak
        denkend aan de wilde jaren van de ENFB
        https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/wat-hebben-we-bereikt/

  8. Matroos Beek schreef:

    Ja, het gedoe schrikt me ook af…

  9. Sjoerd schreef:

    Een OV fiets in het zuiden van Limburg is niet echt een aanrader…

  10. Spontanity schreef:

    Dan toch maar liever de E bike op de trekhaak of met je eigen fiets in de trein?
    Is dat geen optie?

  11. natuurfreak schreef:

    Wat een gedoe.Heb dan veel liever een plooifiets die ik in draadtas meeneem waar ik hem nodig heb.

    1. VillaSappho schreef:

      Wat een heerlijke benaming voor een vouwfiets. Ik heb er ook al aan gedacht, zeker in glooiende gebieden is een ov-fiets zonder versnelling, geen feestje.

    2. natuurfreak schreef:

      Moet natuurlijk wel draagtas zijn

Kom maar op met je reactie!