Woensdag 26 oktober 2016

Nieuwe verlichting station Eindhoven

Station Eindhoven
De verbouwing op station Eindhoven vordert gestaag. Inmiddels zijn de liften alweer een maand of wat werkend en worden de nog lege winkelpanden gevuld. De zo gemiste Starbucks is geopend en het eerste eettentje waar geen patat gebakken wordt opent zeer binnenkort. Toch lopen er nog steeds veel bouwvakkers rond, die veelal met de oude tunnel en de zijgang bezig zijn. De oude tunnel moet een loungelocatie worden, waar we vroeger door de tochtige gang rende om de trein te halen is het blijkbaar het idee dat er gezeten en gerelaxed gaat worden. Tussen de tunnels bevinden zich wat winkels maar ook een doorgang. Ik moet het allemaal nog zien, voorlopig is het enige wat er in die gang zit een berg bouwstof en een handvol bouwvakkers die zich daar niets van aantrekken. Zij zijn gehard maar ik herinner me nog hoe het kon tochten op dit station, hoe koud het kon zijn en vooral hoe kil. Want met afgesloten wachtruimtes en donkere hoeken door het hele station was wachten daar geen pretje.

Stattionshal Eindhoven

Midden in de nieuwe tunnel zie ik dagelijks de steigers staan, boven die steigers een enorme waas van kleine led lichtjes die uiteindelijk het station in het geheel moeten gaan verlichten. Dat de verlichting niet van Philips is zal jullie verbazen, hoe kan dat nou in lichtstad Eindhoven? Philips lightning is inmiddels in andere handen en de ouderwetse gloeilamp is uit de mode. Ik sprak met één van de mannen tijdens een paar minuten vertraging, de vriendelijke man vertelde me dat wanneer de ledstroken allemaal goed zitten ze afgedekt gaan worden met platen. Bij volle zon staat de verlichting feller dan ’s avonds wanneer het donker is. Zo loop je nooit meer ene donker gat in en wordt je ook niet meer verblind door het licht. Een schitterende vooruitgang, maar ook een beetje jammer. Het was leuk spelen met die ledlichtjes, binnenkort zijn ze allemaal verborgen achter platen.

Nieuwe verlichting station Eindhoven

Een andere absolute topvooruitgang is de plaatsing van poortjes. Om het station te betreden is er binnenkort een chipkaart nodig. Dat de poortjes nog niet gesloten zijn is nu om de reizigers op dit station nog wat te ontlasten. De verbouwing geeft nog steeds overlast maar er wordt ook meteen opgemerkt en verwerkt. Zo had ik op goed geluk aan iemand doorgegeven dat er een goede fietsgoot miste op de trappen, de diepte naast de treden die er voor bedacht waren, waren te diep. Inmiddels hangen er roestvrijstalen goten die prima aan de eisen voldoen.

OV chipkaart poortjes station Eindhoven

Het is nog even doorbijten en geduld hebben, maar dan hoop ik voorlopig verlost te zijn van stations in verbouwing. Ik begin inmiddels wel genoeg van bouwstof, afzetlint en steigers te krijgen. Toch weet ik ook dat de verbouwing nodig is. Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein, elk station wordt drukker, treinen zijn voller en de reiziger stelt meer eisen omdat ze minder tijd hebben. Nog even een halfje brood halen, te gehaast om lunch te kopen of toch meteen door naar het avondje uit. Een station kan niet meer zonder de kledingwinkel, de patatzaak, de minisupert of de speciale koffie. Maar soms als ik zo naar al die vernieuwingen kijk, dan vraag ik me af, is het ook vooruitgang? Die verlichting dat wel, geen donkere hoeken meer en geen onnodig stroomverbruik. Maar die winkels? Ook ik ben er schuldig aan ook ik haal wel eens iets op het station, maar de prijzen doen me wel een paar keer denken of ik het niet uit kan stellen. Het is niet anders, de poortjes zullen zich uiteindelijk sluiten, de bouwvakkers zullen langzaamaan vertrekken en dan? Dan is het maar zien of dat station de sfeer van vroeger heeft of net zo kil en koud wordt als het al was.

20161026-3

17 thoughts on “Woensdag 26 oktober 2016

  1. Bij toeval beschrijf ik tussen de regels van mijn Utrechtste blogje door het CS daar. Dat is ook totaal verbouwd. En kreeg allure. Modern, hoog, overzichtelijk(er) en wellicht daardoor in staat de gemiddelde reiziger mt die gele rupsen gelukkiger te maken. Gisteren op het Amsterdamse CS gezien dat je oud en nieuw ook prima kunt verbinden met elkaar. Den Haag heeft een nieuw station waarover ook de nodige enthousiaste verhalen verschijnen, en Rotterdam CS mag zich ook verheugen in positieve belangstelling. Kortom, het kan allemaal wel. Maar ik vind een kneuterig stationnetje als dat van Roermond dan wel weer gezelliger om het over Weert helemaal maar niet te hebben. Dat is net een station van Faller waar de Fleischmann-treinen van Opa stoppen langs de perrons…

  2. In de meeste gevallen ben ik niet écht kapot van al die vernieuwde stations, maar wie weet wordt Eindhoven de uitzondering op de regel!

  3. wat men ervan vinden zal of niet verschilt net zo als de meningen van ieder mens over het weer ;-)

    Stationnen zijn soms wel leuk maar dan om te bekijken, verder doe ik er niets mee
    En ja die van Groningen en Antwerpen zijn wel het mooist van alle die ik tot dusver heb gezien

  4. Tja, wat is vooruitgang? Nederland volgt een trend die in de VS en UK allang gaande is. Ik vind het wel handig, die winkels op het station.

    1. Ik vind de prijzen nogal jammer maar toen ik laatst mn eten thuis had gelaten was ik toch wel heel blij.

  5. ja Liesbeth er hebben en staan nog steeds vele stations in steigers
    goed van je om te melden over de fietsgoot , en ook goed dat er naar je geluisterd is , klasse
    wachten is nooit leuk , maar zal prettiger zijn bij goed licht
    en met de poortjes dicht geen / minder wat ik noem tuig dat rondhangt
    de tijd zal het leren , jij hebt het mooi verwoord en in beeld gebracht

    1. Denk idd minder tuig, maar ook minder klanten voor de winkels. Ik ben benieuwd ja.

Comments are closed.