Waarom ik niet meer bij bolpuntcom koop

Waarom ik niet meer bij bolpuntcom koop

Paar maanden geleden was het weer tijd om een zak voer voor Doezel te bestellen, dat doe ik gewoonlijk bij dezelfde online shop, eigenlijk al voor jaren, maar ik controleer toch ook of het ergens anders niet goedkoper kan. Kwestie van besparen, dat doe je met offline winkelen ook, daarom koop ik het voer niet in een winkel. Ik kwam op de website van bol terecht en tot mijn verbazing was de zak voer daar dezelfde prijs. Om verzendkosten te drukken bestelde ik daar want ik had ook nog iets anders nodig. Lees hier waarom ik niet meer bij bolpuntcom koop.

Niks aan de hand zou je denken, maar toen ik dus weer keek was diezelfde zak voer exact 10 euro duurder en het andere wat ik besteld had, was ook duurder. Ik werkte op dat moment met mijn telefoon die een andere browser gebruikt, niet ingelogd is, geen cookies accepteert en ook niet op wifi maar op het internet van mijn abonnement draait, wat ook nog eens anders is dan het internet thuis. En toen wist ik het zeker, behalve dat bol in de jaren steeds duurder is geworden, zijn het ook gewoon hufters. En weet je wat het mooie is, op het moment van schrijven is de prijs weer gezakt. Ze hopen gewoon dat je zonder na te denken koopt, want laatst waren ze toch zo goedkoop?

Deze manier van handelen is om te voorkomen dat we een referentiekader hebben, in de winkel zien we vaak wel als iets opeens duurder is geworden maar omdat het online zo fluctueert weten we niet wat gemiddeld genomen een goede prijs voor iets is. Het gevolg is dat we sneller meer betalen voor iets en meer twijfelen over een aankoop. Ook gebruiken webshops prijsoptimalisatie-software. Zij koppelen informatie aan data zoals cookies en weten dus alles over je voorkeuren en kooppatronen. Daarnaast verhogen ze de prijs als ze zien dat een product aanslaat en verlagen het wanneer een product niet loopt. Daarnaast gebruiken bedrijven, los van de gegevens van een klant, ook nog software die in de gaten houdt wat iets bij de concurrent kost. Is het daar uitverkocht, dan kan de prijs bij hun allicht wat omhoog. Er wordt ons als consument constant zand in de ogen gestrooid, maar ik twijfel niet meer Koelblue Mediamrkt, bol het zijn allemaal (online) winkels die het toepassen en weet je, ik kan ze prima missen!

Jullie ook? En hebben jullie hier ervaring mee?

35 thoughts on “Waarom ik niet meer bij bolpuntcom koop

  1. Tot hier toe heb ik enkel maar goede ervaring met ‘bolpuntcom’ en ook met ‘koelbloe’.
    Voor ik iets koop check ik zowat alle onlineshops.
    Maar wat jij hier schrijft is me vorige week ook opgevallen.
    Ik had iets aangeklikt, maar de bestelling nog niet afgerond.
    De volgende dag bleek het artikel plots veel duurder in mijn winkelmandje te zitten.
    Dus… verwijderen dat item ;-)

  2. Er zijn (kleine) web winkels die ik erg leuk vind en waar ik graag bestel. En de grotere zijn handig voor als je iets nergens meer kunt vinden. Maar het blijft opletten. In de supermarkt moet je net zo goed opletten met aanbiedingen of prijswijzigingen. En natuurlijk moet een winkelier ook zijn personeel kunnen betalen. Ze hoeven het echt niet voor de kostprijs aan te bieden.
    Ik ga vooral liever naar de winkel omdat je het dan meteen in handen hebt. De bezorging vind ik niet handiger dan zelf winkelen. Ik zit nu ook alweer op een pakket te wachten dat oorspronkelijk tussen 10 en 12 zou worden afgeleverd. Nu geven ze niet eens aan wanneer het nog verwacht wordt. Lekker dan.

  3. AliExpress, als je goed oplet koop je bijna gratis daar. Maar wellicht zijn die blij met jouw data als klant. Bol.com zelden gebruikt. Maar Coolblue wel. En dat beviel zeer goed. Waren goedkoper bij een wasmachine bijv dan Media Markt en leverden ook de volgende dag, waarbij ze de nieuwe aansloten en de oude mee namen. Ook een TV van die lui. Zelfde ervaring. Voor de hobby bestel ik wel wat bij buitenlandse leveranciers en ook daarmee zijn de ervaringen overwegend positief. Voor het poezeneten en dat soort dingen rijden we naar Ranzijn, een tuincentrum dat erg aardige prijzen en acties hanteert. Onlangs nog iets over geschreven…

  4. Ik koop zelden iets online, tenzij ik dringend iets nodig heb. Via shedeals kocht ik wel eens een pakket aan, en dat was – na vergelijking – veel goedkoper. Sowieso vergelijk ik àl-tijd want inderdaad vele van die grote reuzen gaan er maar van uit dat ‘mensen wel zullen kopen want iederéén zegt dat ze goedkoop zijn’. Ik blijf daar erg kritisch in en neem niet zomaar aan wat ‘er wordt gezegd’.

  5. Het is inderdaad oppassen geblazen maar laatst kocht ik bij bol.com wel 2 kussens van Tempur waarmee ik toch wel 45 euro wist uit te sparen … niet niks in deze dure tijden

  6. Sinds Bol een soort van Marktplaats is geworden, koop ik er niks meer. Boeken koop ik in de winkel. Maar ik kan me voorstellen dat je ze daar wel koopt, als je niet vlak bij een boekwinkel woont. Voor nieuwe (echte) boeken geldt inderdaad de vaste boekenprijs, dus daar mag geen cookie wat aan doen

  7. Bol.com is goed voor een boek af en toe. In de boekenbranche werkt men nog steeds met vaste prijzen, dus daar kun je je geen buil aan vallen.En ze hebben ook tweedehands boeken…..
    Al het andere wat ze aanbieden is vaak duurder dan in de winkel.

  8. Ik koop af en toe online maar probeer heel goed op te letten want wat en waar je ook koopt opletten is de boodschap want er zitten heel wat addertjes onder het gras

  9. zelden dat ik iets online koop Liesbeth

    maar soms kan je niet anders..

    maar als consument moet je altijd aandachtig zijn, sommige firma’s geven grote kortingen nadat ze eerst hun prijzen verhoogd hebben..

    wettelijk kan dit niet, maar je draait er wel voor op..

    groeten

    1. Ja ik noemde al een winkel onderaan die heeft digitale prijsbordjes zogenaamd om de prijzen lager dan de concurrent te houden.

  10. Ik kijk altijd heel goed of ik echt wel voordelig uit ben.
    Maar Bol, ik bestelde er net weer een E book.
    De nieuwste van Nicci French, gister nog €14.99, nu €6.99
    Blijft een hoop centjes maar de andere had ik allemaal al uit, behalve deze :)

    1. Reken eens voor jezelf uit hoeveel je per jaar uit geeft en hoeveel een ebook abonnement bij de bieb kost. En natuurlijk of dat onbeperkt is. Je hebt ook andere organisaties die ebooks verhuren wie weet is dat goedkoper. Dat dat boek gister duurder was dat is precies waarover ik het heb.

  11. Ik bestel praktisch alles online. Bij bol betaal ik vaak maar 3,- verzendkosten, als ik meer bestel niets. Voordeel is dat ik dit op mijn werk kan laten bezorgen. Maar ook Wehkamp of Zalando laat ik bij een Post ophaalpunt bezorgen. Het scheelt omdat ik tegenover een Post NL én DHL punt woon. Ik heb geen tijd en geen zin om te shoppen en winkel in winkel uit te lopen voor de goedkoopste om er dan vaak achter te komen dat ze het niet hebben of dat ze ’t moeten bestellen, want voorraad houden kost geld.
    Welkom in de digitale winkels. Het is een vloek en een zegen.

  12. Wij kijken waar het is goedkoop is. Bolcom is best sommige dingen duurder. Zo doen wij het. Anders geeft te veel geld uit. Erg oppassen met internet bestellen. Aparte foto gemaakt.

  13. Noem me naïef of goedgelovig, maar zó heb ik er nog niet eerder tegenaan gekeken. Maar oh, wat heb je mij de ogen geopend. Bedankt voor de info. Ik kijk nu anders ;-).

  14. Zoiets is mij ook al eens overkomen… staaltje oplichterij.
    Vind het ook slecht dat verzending gratis is vanaf 20 euro. Vaak moet je er dan een onzinaankoop bij verzinnen, tenminste dat is de opzet. Ondanks dat ik wel eens dingen online koop, vind ik een gewone winkel nog steeds het prettigst.

  15. Als iedereen nou weer eens gewoon naar de winkel zou gaan. Dat scheelt enorm aan vervuiling van al die bestelwagentjes die tig keer moeten rijden omdat de klant niet thuis is. En wat te denken van al dat verpakkingsmateriaal, zelfs zaken die door de brievenbus kunnen worden nog in gigantische dozen met plastic vulling aangeboden. Ik ben geen liefhebber van online winkelen.

  16. Of we nu online kopen of niet, bedonderd worden we toch. Zoals door een doe het zelfwinkel die nu en dan op zondag open is en veel procent korting geeft. Daar geloof ik niet in. Volgens mij houden ze dan nog genoeg winst over. Ondertussen mogen we op de gewone werkdagen teveel betalen.

  17. nee ik heb geen ervaring met online kopen
    maar hopelijk worden deze zaken eens grondig door gelicht , en komen er sancties als ze zich niet aan de regels houden

  18. Nee ,ik heb nog nooit iets online gekocht en zelfs áls ik dat zou doen dan toch niet bij bol waar ik al ruzie mee had zónder klant te zijn. Een familielid had mij ooit een cadeautje via bol gestuurd . Daarna gebruikte bol mijn gegevens om me met reclame t bestoken omdat ik “klant bij ze was”. Je begrijpt er ging een pittig briefje heen dat ik géén klant ben, ze misbruik maken van in vertrouwen verstrekte data en ik dus zeker géén klant bij ze zal worden.

  19. Ik als ex winkelier koop toch het liefst bij de gewone winkel. Ik kan er hele verhalen van vertellen. En dan klagen de mensen dat er zoveel winkels leegstaan. Met een winkelier kun je ook nog over de prijs praten.

  20. Meer dan 10 jaar geleden kocht ik al dingen bij Amazon. Toen was ik er vlug bij. Tegenwoordig koop ik nog zelden iets online. Ik ben nogal wantrouwig tegenover veel van die winkels. Bij Bol kocht ik tot nu toe slechts 1 keer en dan nog mocht ik één van de twee artikelen die ik daar gekocht had, terug sturen. Geen klachten over de service: netjes terug betaald. Wel heb ik de indruk dat je als consument heel goed moet opletten. Ook al het één en andere gehoord over Zalando: ook daar moet je goed opletten want de prijzen kunnen danig veranderen. Toch vreemd dat mensen die daar veel naar surfen en dat soort prijsschommelingen opmerken, er toch blijven kopen. Moet de nieuwe Europese wet op de privacy niet verhinderen dat online winkels via cookies je koopgedrag danig kunnen analyseren dat ze hun prijzen op zo’n manier aanpassen?
    mvg,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *