Vrijdag 7 juli 2017: Hoekse lijn (of wat er nog van over is)

Station Hoek van Holland Haven of wat er nog van over is

Een paar weken geleden was ik op Hoek van Holland. Net daarvoor had ik een groot deel van de voormalige Hoekse lijn gezien en echt in de stemming raakte ik daar niet van. Natuurlijk waren er een aantal stations die allang geen onderhoud meer hadden gehad. Dat een station als Vlaardingen West compleet weggevaagd is, daar kan ik niet om treuren. Daar zag ik in het voorbijgaan al de contouren van een prachtstation, maar langs die hele oude lijn lagen dus ook hele oude stations en ook die worden verbouwd. Ja gebouwen als op Vlaardingen Centrum blijven staan en ook de bebouwing bij Hoek van Holland Haven gaat niet weg. Maar als je dan de complete puinhoop, de weggevaagde perrons en losliggende sporen ziet, dan is zelfs dat overbekende gebouw niet meer mooi.

Bord bij Hoek van Holland havenOver een maand of twee moest de metro rijden. Kansloos plannen heeft ervoor gezorgd dat als je van de zomer naar het strand wil je nog even aangewezen bent op de bus, tot februari 2018 om precies te zijn. Als excuus wordt er problemen met het leggen van de benodigde leidingen gegeven en het vinden van asbest. Vooronderzoek heeft dat niet aangegeven, maar langs een spoorlijn die er meer dan 100 jaar heeft gelegen kan je toch niet anders verwachten dan dat er rotzooi onder ligt? Maar goed niet alle tussengelegen stations zijn op tijd klaar, Nieuwland en Hoek van Holland haven krijgen tijdelijke stations. Eindpunt strand staat pas voor 2019.

Uiteraard is er ook vooruitgang om het leed te verzachten (en reken maar dat het leed is om met zo’n bus te moeten) worden er win acties op touw gezet en gaan er meer bussen rijden. Kijkend naar de andere beloftes die de RET gedaan heeft, gaan er meer metro’s rijden, dus niet langer een kwartiersdienst, maar elke 10 minuten een metro en daarnaast ook nog goedkoper dan de NS. Of dat (op de hele lijn) gewaarborgd word durf ik niet te garanderen. Voorlopig denk ik met weemoed aan de Hoekse lijn, of wat er nog van over is.

10 thoughts on “Vrijdag 7 juli 2017: Hoekse lijn (of wat er nog van over is)”

  1. willyduvel schreef:

    Heel erg dat dit kan en mag gebeuren Komt door al die “super slimme ” gasten zeker Grts

  2. minoesjka2 schreef:

    Tja, de hoekse lijn ………… ik moet nog zien dat de metro er in feb 2018 gaat rijden, ik denk dat als hij rijd voor het strandseizoen ze blij mogen zijn …………… ik vind het jammer, maar ben blij dat ik er niet woon, want collega’s zijn bijv. veel langer onderweg.

  3. meninggever schreef:

    Wij hebben dat verval in het verleden ook meegemaakt. Riochting Zandvoort oftewel Amsterdam-aan-Zee. Vroeger bereikbaar per trein en de zo gemiste Blauwe trams van de NZH. Alleen een klein stukje lopen naar het strand was nodig om neer te ploffen. Goed alternatief voor de altijd te drukke strandwegen die kant op. Maar de tram verdween, de trein ook. Jaar of 15 terug startte Lovers Rail op die route. Maar de NS Lag zo dwars dat het Strand-Express idee snel verdween. Met het station en de op zich prima gedachte dat het toch zou moeten kunnen om met de trein naar de kust te komen…

  4. Matroos Beek schreef:

    Wat ontzettend jammer…

  5. rietepietz schreef:

    Dat is wel héél lang geleden dat ik er was, maar dan kwamen we met de fiets en hadden dan niets te maken met het station.
    Maar stations liggen overal overhoop dus is dit geen verbazingwekkende uitzondering.

  6. Stef den Flater schreef:

    De afbouw van het spoor blijft dus verder gaan. Ook hier verdwijnen regelmatig stations en spoorlijnen. Alternatieven zijn er nauwelijks, behalve dan die vervloekte auto. Eigenlijk is het spoor één van die dingen waar Europa heel erg in faalt. Goedkope vluchten waarbij een overvloed aan vliegtuigen meer vervuilen dan auto’s terwijl treinverkeer eerder marginaal behandeld wordt dan echt prioriteit te worden. Zielig. :-(

  7. Rob Alberts schreef:

    Dit lijkt een beetje op onverwachte Amsterdamse toestanden …

    Zonnige groet,

  8. Sjoerd schreef:

    Vernieuwing beteken niet per definitie dat het ook verbetering is… Het is inderdaad zonde dat al die oude gebouwen verdwijnen.

  9. John schreef:

    Ik ben er nog nooit geweest. Maar het gevoel ken ik wel. In Goes verdween alweer heel wat jaren geleden een van de mooiste Zeeuwse stations.

  10. fietszwerver schreef:

    mogge Liesbeth
    ik denk in weemoed met je mee
    heb al vele mooie oude stations zien verdwijnen ipv dat ze werden opgeknapt en gemoderniseerd , natuurlijk is het niet altijd mogelijk , maar die gebouwen zijn beter gebouwd dan wat ze er nu neer zetten :(
    en ik zou ook de belofte over de goedkopere prijs niet serieus nemen , iemand moet al dit werk betalen

    wandel groet

Kom maar op met je reactie!