Vrijdag 21 oktober 2016

Trein op station Breda

De Treisreis Tag
Dat ik veel in de trein zit is de meeste mensen wel duidelijk. Niets leukers dan de trein pakken naar een dagje uit of om bij iemand op bezoek te gaan. Dat mensen een hekel aan de trein kunnen hebben kan ik me voorstellen, maar toch ook weer niet. Ik zou niet zonder kunnen.

# De langste treinreis
Ik ben een aantal jaar geleden naar Berlijn gereisd met de trein. Op een zondagavond stapte ik in Utrecht in de nachttrein om een uurtje of half 7 ’s avonds. Ik wist dat ik vertraging zou krijgen onderweg, maar of ik nou om 4:30 of om 5:30 uur aan zou komen, dat maakt ook niet zoveel uit. Ik had overigens de goedkoopste kaarten en zat met 4 vreemden in een coupé dus van slapen kwam niet veel. Ik was zo blij dat ik op vakantie ging, maar damn wat duurde dat lang!

De nachttrein naar Berlijn

# De ergste treinreis
Nog niet eens zo heel lang geleden kwam ik terug uit Assen. Normaal is die treinreis al 3 uur, nu wist ik dat ik werkzaamheden had onderweg en dus een stukje met de bus moest. De busreis was niks mis mee, ik zat naast een hele jonge chauffeur die prima reed. Op Zwolle miste ik net mijn aansluiting en toen ik na een klein half uur wachten de volgende wilde nemen werd ik bekant omver gelopen door iemand en verdraaide mijn knie. Ik kon amper staan en stond van pijn te zweten in de stationshal totdat ik een conductrice aansprak die me een stoel regelde waardoor ik m’n knie los kon wiebelen. Deze treinreis van hell duurde uiteindelijk 5 uur en toen moest nog door de regen naar huis fietsen.

# De mooiste treinreis
O zoveel zoveel. Ik kan me de reis naar Brugge nog herinneren en de meeste treinreizen naar de steden en locaties die ik vorig jaar bezocht. Niks lekkerders om na een enerverende dag in de trein te stappen en te weten dat je goede foto’s heb gemaakt en een prachtige dag hebt gehad.

Kapotte stationsruit met een sprinter op de achtergrond
# De meest luxe treinreis
Nooit gehad, ik ben niet zo’n luxekippetje. Alhoewel de terugreis uit Berlijn wel opvallend was met een restaurant aan boord en een schoon toilet.

# De – het ging om de bestemming – treinreis
Tja die nachttrein naar Berlijn valt daar onder, maar ook de overvolle treinen naar de dagjes weg. Je moet er soms wat voor over hebben. Vorig jaar ging ik eigenlijk naar Alkmaar, maar kon m’n draai niet vinden in de stad. Ik reisde terug naar Zaandam en ging naar de Zaanse Schans. Ik maakte foto’s met ondergaande zon, at een broodje langs het water en fietste uiteindelijk relaxed terug naar het station, bracht nog relaxter m’n ov-fiets terug en toen ik op het station mijn reis naar huis opzocht bleek de trein die op dat moment binnen kwam rijden de laatste treinreis naar huis…!!!
Uiteindelijk ben ik laatst wel eens poste restante afgeleverd op station Utrecht, ik wist dat ik niet meer thuis zou komen en maakte er het beste van.

# De – het ging om de reis – treinreis
Ik stap wel vaker in de trein om pas onderweg te beslissen waar ik eigenlijk naar onderweg ben. Das toch wel het grote voordeel van die dagkaarten. Zo ging ik naar Leiden, besloot over Den Bosch, Utrecht, Schiphol heen te gaan, genoot van mijn dag en ging met de intercity Den Haag – Eindhoven terug naar huis. Leiden was prachtig, maar dat rondje Nederland maakte het wel af.

Foto vanuit ene coupetrein

# De verste treinreis
Berlijn was het verste en als ik ooit terug naar Berlijn ga dan ga ik weer met de trein! Ooit hoop ik de trein naar Londen te kunnen nemen, de Alpenexpress wil ik ook nog en Parijs lijkt me ook wel wat met die flitstrein.

# De koudste treinreis
Vroegah toen ik nog in Vlaardingen woonde reisde ik al om het weekend naar Eindhoven. Op de lijn die van Den Haag CS naar Venlo gaat, reden toen coupétreinen. Deze afgekeurde Duitse treinen waren voorzien van verwarmingen en schuiframen. In een coupé had je 2 banken tegenover elkaar en als het rustig was aasde ik op een tukje op zo’n bank. Om het rustig te houden gooide ik de verwarming uit en zette het raam helemaal open. Ik heb heel wat kunnen snurken in de goddelijke oude treinen.

# De warmste treinreis
Diezelfde Duitse meuk coupé treinen hadden geen airco, die krengen waren in de spits vaak overvol en als het dan inderdaad een beetje warm was gingen er mensen onderuit van de hitte.

# De leukste treinreis
O dat zijn er echt teveel om op te noemen. Ik heb altijd van treinreizen gehouden en heb er dan ook altijd plezier in gehad om ermee weg te gaan. Ik hoor de mooiste gesprekken, ontmoet de leukste mensen en kom op de mooiste plaatsen. Maar vanaf het zuiden naar Rotterdam rijdend de eerste aanblik op de Rotterdamse skyline, ja dat is prachtig. Net zoals een rondje Zuid-Limburg doen en net voor Valkenburg de glooiing zien. Elke treinreis kan iets moois hebben maar het is net zoals het leven je moet het wel willen zien.

13 thoughts on “Vrijdag 21 oktober 2016”

1. henk50 schreef:

Leuk! Ik reis vier of vijf dagen in de week met de trein: ruim 30.000 km. per jaar. De trein is eigenlijk ook een beetje mijn verlengde studeerkamer (als het niet al te lawaaierig is tenminste). Vorige week heen en terug Randstad Enschede: dat was bijna zes uur leestijd. Ik zat ooit in de langste trein van Nederland, die was 1700 meter lang. Dat was ook een bijzondere ervaring (als je naar buiten keek).

2. Mirjam Kakelbont schreef:

Ik kan me de tijd niet heugen wanneer ik voor het laatst in de trein gezeten heb! Terwijl ik het een ideaal vervoermiddel vind. De allereerste keer dat ik met Joris op vakantie ging, gingen we met de trein naar Durbuy. Hadden wij weer: op die dag staakte de Belgische spoorwegen (-:
    Lieve groet

3. Minoesjka schreef:

Echt veel reis ik niet met de trein, maar als ik het doe vind ik het niet vervelend, het is wel lekker relaxed.

4. Trees schreef:

Niks mis met reizen met de trein, lekker relaxed, vooral als je alleen reist! Vind ik dan hoor..
    Ben regelmatig met mijn kleindochters, die geen trein hebben op Gran Canaria, met de trein op stap geweest, ook heel leuk!
    Leuke antwoorden Liesbeth!
    Ik ben ooit met de trein naar Spanje geweest.. wat een eind! De nacht was minder, maar overdag zie je nog eens wat!

5. Mrs. T. schreef:

Ik ben lang geleden met de TGV naar Parijs geweest en dat vond ik best leuk. Verder ben ik in mijn hele leven misschien zo’n 20 keer met de trein geweest?

6. Marije schreef:

Hihi die kan ik zo invullen ? Leuk gedaan! Van Assen af is een stukje. En dan met zo’n knie. nachttreinen is wel relaxed. Hoewel ik altijd zo nieuwsgierig ben waar ik ben!

7. Aukje schreef:

Treinen.
    Als ik dit zo lees zit ik er te weinig in.

8. Rietepietz schreef:

O ja, de trein heeft wel iets , vooral als je de tijd hebt. onze leukste treinreizen waren toch die naar Oostenrijk in de slaap couchette, vooral als je met een groepje bent dan is het héél gezellig en ik sliep als een roos bij het geschommel van de trein.

9. Matroosbeek schreef:

Ik reis ook graag met de trein. Maar te weinig. Ik ging al met de TGV naar Avignon, met de Thalys naar Parijs, met de nachttrein naar Zwitserland en vanuit Vlissingen met de trein naar Amsterdam en Rotterdam. Eens ik op de trein stap, voelt het als vakantie. Ik zou het vaker moeten doen, want ik geniet van het naar buiten kijken en de voorbijzoevende landschappen. In een auto kun je enkel op het verkeer letten en na drie uur rijden ben je ‘op.’ Nu ja, ik toch.
    Dankzij deze post overweeg ik binnenkort toch weer eens de trein te nemen om een stad of streek in NL te bezoeken.

10. Edward McDunn schreef:

De langste treinreis die ik ooit gemaakt heb, was naar Italië, en de ergste was een rit van normaal een half uur, die drie uur heeft geduurd.

11. Melody schreef:

Ik geloof je op je woord….Maar ga niet aan het werk om dat te ontdekken ;-)

12. karel schreef:

een blog naar mijn hart
    ik reis ook veel en graag met de trein
    soms zit het wat tegen , en dan fleur ik op als mensen kwaad worden , en hoe kwader hoe meer lol ik heb
    vaak Utrecht – Chur gereden en alles daar tussen , maar ook Florance – Zurich een mooie of Vevey – Bern en dan verder naar Zermatt en met de op een ander spoortje naar St – Moritz , een aanrader
    vroeger was het fiets of bus naar Friesland , ook mooi