Streeft ov-fiets zijn succes voorbij?

Streeft ov-fiets zijn succes voorbij?

Het is iets wat me al een poosje opvalt, streeft de ov-fiets zijn succes voorbij? De NS verwacht net zoals de voorgaande jaren weer een flinke stijging in het aantal verhuurde fietsen. De teller staat nu op 2.4 miljoen ritten per jaar maar waar stopt die stijging? Bij het gebrek aan onderhoud of het misgrijpen van de klanten?

Wachtrij
Ik sta in de rij voor een ov-fiets, het is me vaker gebeurd in Amsterdam waar ik nu sta, maar ook in Utrecht en Den Haag. In Amsterdam heeft het station al meerdere locaties waar je fietsen kan huren. De capaciteit is alsnog ondermaats. Naast de rij wachtenden op Den Haag HS staat ook een rij ov-fietsen met briefjes. De rij kapotte fietsen wordt gestaag langer en de fietsenmaker kan het allemaal niet bijhouden. Alleen het hoognodige onderhoud kan hij doen, als een fiets kapot is repareert hij dat. Een versleten band vervangen zit er pas in als de band daadwerkelijk lek is. Waar je als ov-fiets gebruiker eerst alleen de verlichting hoefde te controleren, moet je nu het klein maandelijks onderhoud zelf doen. Het is nu ook de banden(spanning), spaken, remmen en de werking van het slot. En is er iets met de fiets is dan word die apart gezet maar soms vraag ik me af of die fiets niet alsnog met iemand meegaat.

Gebreken
De OV-fiets is een huurfiets die veelal op stations in Nederland te huren is. De herkenbare blauw gele fiets draagt de NS kleuren omdat het bedrijf sinds 2008 over is genomen door de Nederlandse Spoorwegen. Het huren van een OV-fiets kost 3,15 euro met keer en daarnaast 10 euro abonnementskosten.Zo zonder borg en op te halen op ruim 250 locaties maakt het de OV-fiets enorm populair.Ik ben in korte tijd twee keer op station Nijmegen voor een fiets. De eerste die ik pak heeft belachelijk zachte banden, ik loop terug en moet ze zelf oppompen. Eenmaal op weg met de fiets merk ik dat een paar losse spaken de kwaliteit van mijn fietsgenot beïnvloeden en ik ga wederom terug. Van de tweede fiets die ik krijg is het zadel niet meer te stellen ook die fiets beland in het repareer-rijtje. Even later pak ik een fiets van iemand aan en vraag of die goed is, ‘deze wel’ zegt ze. Ik stap op en heb een prima dagje Nijmegen. En daar ligt het ‘em. Veel mensen die een ov-fiets gebruiken moeten naar werk, meeting of bespreking en hebben zoals ik geen half uur om een goede fiets te bemachtigen. Een paar weken later ik ben weer in Nijmegen. De eerste fiets neem ik niet eens aan, de voorband is versleten en ik wil de heuvels in. De tweede fiets leek wel in orde, ik kon lekker doortrappen in de stad maar eenmaal bij de eerste afdaling bleken de remmen te blokkeren.

Roulatie
Uiteraard verschilt dit per locatie, in Amersfoort bijvoorbeeld haal je eerst de sleutel op en zoek je dan de fiets erbij. De roulatie die ontstaat zorgt dat de fietsen gelijk gebruikt worden en ook dito slijten. Het zijn maar een paar voorbeelden maar het zijn wel opvallende zaken. Versleten banden, losse spaken, het is klein onderhoud. Klein onderhoud waar ik vorig jaar totaal geen last van had. Je bracht wel eens een fiets terug, maar in plaats van de vermoeide gezichten die ik nu krijg, kreeg ik toen een ‘dankje we kijken ernaar’ en een andere fiets. Er werd geen woorden maar handen aan vuil gemaakt en de fiets hing dan ook binnen afzienbare tijd in de beugels om nagekeken te worden. En niet alleen het euvel werd nagekeken, de hele fiets want hij hing er nou toch.

Oplossingen
Die roulatie is effectief maar lost niet alles op. Toch zit de NS ook niet stil, zo kan je online en in de reisplanner xtra app nakijken hoeveel fietsen er nog te huur zijn. Of de kapotte fietsen daar ook in meegenomen zijn weet ik niet maar tot nu toe klopte het allemaal aardig. Zeker voor kleinere stations of zeer drukke locaties is dat een succes. Maar of dat genoeg is om de insluipende problemen van die 9500 fietsen op te vangen? Ik denk het niet.

11 thoughts on “Streeft ov-fiets zijn succes voorbij?

  1. Twee keer wilde ik een OV-fiets huren op Amsterdam Bijlmer Arena: de app gaf aan dat er respectievelijk zes en zeven fietsen stonden. Niet dus. Twee weken geleden in Rotterdam Alexander. Er zouden 17 fietsen staan. Nul dus. Gemeld bij OV-fiets. “Ja, maar de app geeft slechts een indicatie.”

  2. An sich vind ik dit een geweldig idee die OV-fiets. Ik heb zelf een keer vanaf het station Groningen naar mijn werk gefietst. De fiets was in slechte staat maar voor het kleine ritje kon het ermee door. Als de NS dit succes wil doorzetten dan moet ze absoluut iets doen aan het onderhoud! Maar ik blijf een groot fan van dit systeem.

  3. ja ik zie er hier in en rond Hilversum veel rijden en in de stalling van het station zijn er zeer veel bij gekomen , er werken de hele dag medewerkers aan fietsen van andere mensen , zag hen nog nooit met een ov fiets bezig , anders dan band oppompen of zadel verzetten , zou jammer zijn dat het op deze wijze stuk loopt
    onderhoud is van groot belang ,dat merkte jij toen je in de heuvels wilde remmen , had anders af kunnen lopen

  4. Ov fiets is altijd handig om te doen. Eigenlijk is te weinig. Moet maar meer komen. Toch zie ik weinig fietsen daarmee.

  5. Dat probleem ken ik niet.Na een heel zwaar verkeersongeluk jaren geleden ,kan ik niet meer fietsen .Alhoewel de knie toen is geopereerd ,is het nooit meer in orde gekomen, fietsen is voor me zelfs na de revalidatie uitgesloten voor me en dus let lk op die zaken niet maar wil best geloven dat dat niet prettig en zeker niet als je geen tijd hent om een goed ros uit te kiezen

  6. Hier zie ik ze ook geregeld rijden hoor. Zag laatst zelfs een fotootje met van die fietsen in M.arokko.. Misschien was dat wel hier bij jou.
    Toch een goed initiatief geweest..

  7. Het lijkt een goed concept, maar dan is goed onderhoud essentieel. Ik heb er zelf nooit gebruik van gemaakt.

  8. Naar het station gebruik ik mijn eigen fiets.
    Op een volgend station wacht mijn tweede fiets.

    Een huurfiets gebruik ik nooit.

    Op een andere fiets rijd ik gewoon niet graag.

    Toch zie ik vaker een ov-fiets voorbij komen.
    Jammer dat hier nu vaker problemen mee zijn.
    Het concept blijf ik mooi vinden.

    Fietsvriendelijke groet,

  9. Waarschijnlijk heeft men zich verkeken op het feit dat nieuwe fietsen al snel een jaartje ouder zijn en dan méér onderhoud vragen. De fietsenverhuur bij stations staat misschien nog een beetje in de kinderschoenen.

Comments are closed.