Spoorlijn het Duitse Lijntje

Spoorlijn het Duitse Lijntje

De spoorlijn van Boxtel naar Wesel (Duitsland) ook wel Duits Lijntje genoemd was een 92,5 km lange spoorlijn die sinds 1950 niet meer in gebruik is voor personenvervoer en sinds 2004 ook niet meer voor goederenvervoer. De lijn vierde zijn hoogtepunt voor de Eerste Wereldoorlog, tijdens de oorlog viel het doek voor de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorwegmaatschappij (de NBDS) die de lijn exploiteerde. In 1950 beëindigde de NS het personenvervoer en 1972 verdween ook het laatste goederenvervoer. Vanaf de jaren 60 werd het spoor in fases opgebroken maar gelukkig is er op sommige plaatsen nog wat te zien, zoals bij Liempde, Mill en Veghel.

Liempde
Onder de rook van Boxtel ligt een klein plaatsje genaamd Liempde. Met zo’n 4800 inwoners stelt het niet zo heel veel voor maar het heeft een typische Brabantse kern en ook van het Duitse Lijntje is nog veel te zien. Zo staan op verschillende plaatsen langs de lijn de stations nog, (omgebouwd tot huizen) en ligt hier zelfs het spoor nog langs de voortuin en is er na de overgang een monument.

Mill
Hoewel het Duitse Lijntje zijn hoogtepunt al gehad had, leefde deze lijn weer op tijdens het kortstondige treffen tussen de Nederlandse verdediging en de Duitse bezetter. Zij maakte handig gebruik van het Duitse Lijntje, kregen de brug van Gennep in handen en verraste de manschappen die bij Mill in de kazematten en loopgraven lagen. Hoewel de asperges (ijzeren versperringen) en mijnen klaarlagen kon er nog een Nederlandse trein komen. Vol bewondering keken ze naar de gepantserde trein die passeerden en realiseerde zich te laat dat nu de Peel-Raamstelling (de stelling die van Weert naar Grave liep) doorbroken was. Nederland was in oorlog, de manschappen in de nabij gelegen kazematten hebben de een hevige strijd gestreden maar inmiddels weten we dat die na enkele dagen voorbij was. De gepantserde trein reed zich op de terugweg kapot op de asperges. Tegenwoordig is er rond deze asperges een wandelroute uitgezet die ‘Sporen van de oorlog’ heet. Behalve kazematten is er een monument voor het Duitse Lijntje en is een deel, zoals op de foto’s te zien is, gereconstrueerd.

Veghel
Dat het Duitse Lijntje belangrijk kan zijn is zeker voor Veghel wel duidelijk geworden, zij danken hun haven aan de lijn. Alleen het traject van Boxtel naar Veghel werd nog tot 2005 gebruikt. De ongeveer 17,5 km lange rails werd eigenlijk nog door maar één gebruiker, CHV Veghel, gebruikt. Bijna dagelijks kwamen er voor dit bedrijf goederen uit Frankrijk per trein in Veghel aan. Nu is daar niets meer van over, hoewel er sprake is om het Duitse Lijntje weer nieuw leven in te blazen is daar alleen op speciale dagen iets van te merken. Want nabij wachtpost 19 staan een aantal treinen, waaronder een goederentrein uit de jaren 50, op de rails waar eens in de zoveel tijd nog mee wordt gereden. Helaas is op veel plaatsen niets meer van het Duitse Lijntje over. De sporen zijn verdwenen of onderbroken en dat is zonde want alleen al voor de geschiedenis zou het lijntje in leven gehouden moeten worden.

 

21 thoughts on “Spoorlijn het Duitse Lijntje”

  1. Nicky schreef:

    Nee, die wachtpost bestaat niet meer, volgens mijn moeder.

  2. Nicky schreef:

    Interessant. Mijn moeder is geboren in wachtpost 50 in Boxtel. Zal haar morgen, als ik op de koffie ga, je logje laten zien.

    1. VillaSappho schreef:

      Dat is en bijzonder verhaal staat die wachtpost er nog?

  3. Aukje schreef:

    Jij weet de mooie plekjes wel weer te vinden.

  4. natuurfreak schreef:

    Heel interessante info.Dank

  5. Mrs. T. schreef:

    We hebben dit jaar rondom Dodenherdenking aandacht besteed aan gebeurtenissen rondom het Duits Lijntje. Heb ik die filmpjes al ooit met jou gedeeld??? Mmmm, ik kan niet copypasten merk ik. Ga maar kijken op http://www.dodenherdenkingveghel.wordpress.com

  6. Rietepietz schreef:

    Lijkt me geweldig om in zo’n verbouwd station te kunnen wonen. Je hebt er prachtige foto’s van gemaakt, mooi voor de thuisblijvers zoals ik.

  7. francky schreef:

    voor mij ook te ver weg, maar je weet nooit dat ik ooit in de buurt geraak.

  8. willy schreef:

    mooi beschreven Liesbeth

    en wat een originele prachtige sculptuur

    groeten

  9. Harme van Kamp schreef:

    Mooi beschreven en fijn om te lezen.

  10. Karina schreef:

    Goed verhaal en mooie foto’s.
    Het is een harmonieus geheel geworden tussen woord en beeld.
    Complimenten.

  11. Leo schreef:

    Mooi stukje geschiedenis. Met plezier gelezen…

  12. John schreef:

    Tot woning omgebouwde stationnetjes hebben mijn voorkeur op slopen. Dat laatste doet men te veel.

  13. Renesmurf schreef:

    ja, helaas, soms maken mensen iets en de volgende generatie haalt het weer weg. want alles kan altijd beter.

  14. Karel schreef:

    bekend terrein , althans deels voor mij Liesbeth
    dit lijntje wordt gelukkig ook genoemd op verschillende wandelingen in het mooie Brabantse land

  15. Hans schreef:

    Een hele geschiedenis zit er aan de spoorlijn verbonden.
    Een interessante route om te wandelen. Hans

  16. Informatie om te onthouden, dank je.

  17. Bertie schreef:

    Leuk om te lezen. Deze route is ons, Millenaren, uiteraard bekend en we wandelden hem vaak.

    1. VillaSappho schreef:

      Mill ja dan heb je ons in de Willys vast wel eens gezien zo vaak rijden we door het dorp.

  18. Rob Alberts schreef:

    Mooi dat je dit voor ons beschrijft.

    Nostalgische groet,

  19. Noortje schreef:

    Die wandelroute lijkt me best interessant jammer dat het voor mij zo ver weg is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: