Maandag 8 mei 2017

Het bord bij de bemande OV-fiets stallingen

Verschillende OV-fiets stallingen
De ov-fiets is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld van Nederland. Overal duiken die NS geel-blauwe fietsen op, niet zo gek de NS verhuurt er 2 miljoen per jaar. OV-fiets hanteert per 1 januari geen abonnementskosten meer en heeft in plaats daarvan de prijzen iets verhoogd. Het huren van een fiets is nu 3,85 per 24 uur. De fietsen zijn op bijna 300 verschillende locaties te huren en daarom beschrijf ik hier de meest voorkomende stallingsvormen.

Bemande stalling
De meest bekende zijn de uitleenpunten onder of bij de stations in Nederland. Deze locaties zijn te vinden op de grotere stations. Behalve een uitleenpunt is hier vaak ook een reparatieservice voor alle fietsen gevestigd. Op de bemande locaties haal je zelf je fiets op, de medewerker scant de sleutelhanger en je chipkaart en je bent klaar om te vertrekken.

Fietskluizen
Op de kleinere stations van Nederland zijn vaak maar een paar ov-fietsen te huren, deze zijn dan te vinden in fietskluizen. Aan de deur van één van de kluizen zit het paneel waar je je ov-chipkaart invoert na het uitlezen verteld het paneel je welke deur van slot gaat. Op de terugweg volg je wederom de instructies van het paneel.

Selfservice stalling
Ook op stations met een hogere capaciteit zijn de stallingen niet altijd bemand, hier laat je jezelf binnen met je ov-chipkaart en gebruik je het paneel om een fiets te kunnen lenen. Een voorbeeld daarvan zijn de OV-fietsboxen. Deze glazen bakken zijn o.a. te vinden op station Zandvoort. Dit selfservice systeem zorgt voor een hogere capaciteit maar is op selfservice gericht. Biedt je chipkaart aan ter herkenning, de deur schiet van slot. Op het paneel volg je de instructies waarna je de oplichtende sleutel achter het rolluik kan pakken. Zoek aan de hand van het nummer de fiets op en je kan vertrekken.

Klik hier om te zien welke OV-fiets stallingen er bij jou in de buurt te vinden zijn.

FietscarrouselDe ov-fiets carrousel
Ik trof op het plein bij metrostation Kralingsezoom een fietscarrousel. En voor ik hier allerlei mensen blij ga lopen maken, nee je kan er niet opstappen en dan met een zwieper de weg op gelanceerd worden hij draait zelfs geen ronde met jou erop. De fietsen staan binnen in een geautomatiseerd systeem, na aanbieding van de chipkaart draait dit systeem een fiets naar de deur die vervolgens open gaat. Je pakt de fiets en kan vertrekken. Bij het terugbrengen zet je je fiets weer in de fietsgoot waarna de deur weer sluit. Groot voordeel aan dit systeem is de kleine opbergruimte en de grote capaciteit aan fietsen.

Bij alle onbemande systemen kan je je sleutel ook aan de buitenkant inleveren. Mocht het systeem haperen dan zet je je fiets in de dichtstbijzijnde stalling en gooi je de sleutel in het klepje aan de buitenkant. De service rijdt vanzelf langs om alles weer in orde te maken.

Buitenstalling
Een van de nieuwere stallingsvormen is de buitenstalling. De fietsen staan op strategische plaatsen bijvoorbeeld bij metrostations. De fietsen staan buiten aan het speciale rek vast met het bijgeleverde kettingslot. Bij de naastgelegen zuil bied je je geactiveerde chipkaart aan waarna je uit de schuif een sleutel pakt. Aan de hand van het nummer zoek je de fiets. Na gebruik fiets op slot met ketting en de sleutel weer inleveren.

Alle systemen hebben zo hun voor- en nadelen. Veel systemen zijn op selfservice gericht waar bij andere stalling meer controle wordt uitgeoefend. Bijna bij alle stallingen heb ik niets dan goede ervaringen waarbij ik de selfservice stallingen het meeste waardeer, bij die stallingen sta ik namelijk regelmatig uit te leggen hoe alles werkt.

13 thoughts on “Maandag 8 mei 2017”

  1. fietszwerver schreef:

    mijn reactie niet door gekomen
    ik vind het een goed systeem , maar het moten inleveren op zelfde station of €10,00 betalen staat mij tegen

  2. henk50 schreef:

    Ik ben een fervent OV-fiets gebruiker: prima systeem! In België en Duitsland zijn er proeven met vergelijkbare systemen. Soms heb ik wel eens pech: defecte kluisdeur of iemand die vermoedelijk gedachteloos de OV-fiets op slot had gezet in de kluis. Fietsen zijn doorgaans in goede staat. Via de OV-fiets app kun je kijken hoeveel fietsen er nog te huur zijn in een stalling. Bijvoorbeeld: pak ik de bus of de OV-fiets? (vlak voor aankomst: er zijn nog drie fietsen te huur; dan dus op naar de kluizen).

  3. Spontanity schreef:

    Wij binnenkort met onze eigen E bikes op stap :)
    Trekhaak en fietsenrek op de auto.

    1. VillaSappho schreef:

      Das natuurlijk ook een mogelijkheid.

  4. rietepietz schreef:

    je bent aardig compleet met je info, jammer dat ik nooit geen “afstanden”meer fiets, hoogstens een boodschapje in de buurt.

  5. Edward McDunn schreef:

    Dat is geweldig en handig Liesbeth.

  6. Nathalie schreef:

    Een paar jaar terug was ik in Antwerpen, daar stonden om de zoveel honderd meter fietsenstallingen met fietsen. Zo kon je van de ene kant naar de andere kant fietsen en daar je fiets parkeren. Dat ging wel via een abonnement, maar een eigen fiets heb je dan niet meer nodig.

  7. Yova schreef:

    Dat is zeker goed uitkomst voor de mensen. Och zo zit in elkaar met ov kaart. Dit wist ik niet. Ik heb wel ov kaart. Handig.

  8. natuurfreak schreef:

    Een goed initiatief voor mensen die thuis echt geen bergplaats hebben en toch gebruik willen maken van de fiets

  9. Interessant stukje! Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van een OV-fiets, maar het is eigenlijk een heel goed idee. Kun je ook zo’n fiets huren als je niet met het openbaar vervoer reist?

    1. VillaSappho schreef:

      Je hebt een ov-chipkaart met foto nodig. Daar zet je het abonnement op, geen kosten voor de rest.

  10. fietszwerver schreef:

    ja een pracht systeem
    maar waarom kost het € 10,00 als ik er 1 huur bij A en in R inlever

    slaap wel groet

Kom maar op met je reactie!