Maandag 5 juni 2017

Nextbike is een fietsverhuursysteem in Maastricht

Nextbike
Een paar weken geleden zag ik in Maastricht tot mijn grote verbazing een nieuw systeem om fietsen te huren. Nextbike is ingehuurd door Arriva en heeft tot nu toe 80 fietsen op 7 verschillende locaties geleverd in Maastricht.

Account
De fietsen kunnen d.m.v. een account gehuurd worden. Het account kan telefonisch (kosten 3 euro), via de website of in de app aangemaakt worden. Betaal je vervolgens met creditcard dan kan je meteen een fiets huren, maak je het bedrag over dan duurt het een paar dagen eer je account functioneel is. Ter controle halen ze nog eens 1euro van je rekening die op je account als tegoed wordt teruggestort. In de toekomst wil het bedrijf met IDEAL gaan werken.

Abonnement
Huur ene fiets in Maastricht, neem Nextbike!Er zijn verschillende abonnementen mogelijk. Zo kan je voor een vast bedrag per jaar ongelimiteerd fietsen huren. Maar let op Nextbike is gericht op korte ritten, vergelijkbaar aan de bus. Met een abonnement van 60 euro per jaar huur je telkens het eerste half uur de fiets gratis. Hou je de fiets langer dan betaal je voor elke volgende 30 minuten 1 euro met een maximum van 10 euro per dag. Zonder abonnement is het 1,50 per 30 minuten en 15 euro per 24 uur.

Huurlocaties
Een Nextbike account geeft toegang tot een netwerk van 40.000 fietsen in 24 landen. In Nederland zijn de fietsen alleen in Maastricht, Delft en Rotterdam te huur.

Hoe werkt het
Account aangemaakt? Betaling geregeld? Tijd om een fiets te huren. Met de app selecteer je de fiets die je wilt huren je vult op de fietscomputer op de bagagedrager het fietsnummer in, je scant de qr-code met de app er verschijnt dan een nummer wat je weer op de fietscomputer invult en vervolgens klikt het slot los. Werk je zonder de app dan vul je op de fietscomputer je telefoonnummer en bij registratie verkregen pincode in. Vervolgens hou je je klantenkaart bij de computer en klikt het slot los.

Op mijn tocht door Maastricht kwam ik verschillende huurlocaties tegen, te zien aan het slorige parkeren hier en daar moeten er wel fietsen verhuurd zijn. Toch stonden alle rekken vol en zag ik niemand op die bijzondere blauw/wite fiets rijden. Toch geef ik Nextbike voorlopig even het voordeel van de twijfel, het systeem loopt pas sinds 6 maart en zoals iedereen weet is alle begin moeilijk.

13 thoughts on “Maandag 5 juni 2017

  1. IK ben niet zo’n fietser. Loop liever. De fraaie sportfietsen staan dan ook nog steeds in bijna ‘nieuwstaat’ in de schuur. Maar ja, de zomer moet nog komen….

  2. een half uur “gratis”..

    dat is wel heel kort..

    het geheel komt me gecompliceerd en vrij duur over Liesbeth…

    ik ben benieuwd of het wat wordt…

    groeten

  3. Dan is de OV-fiets een stuk goedkoper. Maar ook voor een gewone fiets bij een fietsenmaker ligt het hier rond de 9 euro per etmaal. Zelf gebruik ik overigens een goedkope vouwfiets. Bij elk station waar ik uitstap staat ie direct voor me klaar. Maar goed ook, want ik heb geen app-araat en geen credit card.

    1. Nog even wat aanvullingen. In 2012 dachten een paar raadsleden dat zoiets ook wel iets voor Alkmaar kon zijn. Toen vermoedde ik dat ze het systeem van VéloCité in Besançon of een andere Franse stad hadden afgekeken. Dat systeem is vrijwel vergelijkbaar, maar kost maximaal 4 euro per dag en komt meer in de buurt van de OV-fiets qua prijs. Verkeersambtenaren zagen het hier niet zitten en volgens mij hebben ze gelijk. Veel mensen hebben hier een fiets en in Frankrijk is dat niet zo. Daarbij is het m.i. beter om meer OV-fietsplekken te hebben. Nu is dat bij elk station en dat is hier gemiddeld per 3km. OV-fietslocaties mogen ook op plekken waar geen station is.

      Nadeel van de OV-fiets is dat ie terug moet naar de plek waar ie vandaan komt. Je mag ‘m wel op een andere plek inleveren, maar dan moet je10 euro extra betalen. Ik vermoed dat bij dit soort systemen je de fiets wel op een andere plek mag zetten. Om die reden hebben ze veel meer plekken in een stad. Besançon heeft er 30 in en om het cenrum. In dat geval is een half uur gratis fietsen binnen dat gebied gunstiger.

      1. Ik blogde vorige maand nog over de ov-fiets en ja dat terug naar dezelfde stalling is een bekend nadeel, waar ik geen last van heb. De ov-fiets staat ook bij metrostations en de Scheveningse boulevard, dus ja ook buiten de stations heb je locaties. Ik kan zelf ook niets met Nextbike, de fietsen zijn wel beter van kwaliteit das het enige.

  4. 30 minuten op de fiets is niet lang en of ver , dus ik denk dat ze er flink aan gaan verdienen
    er zal zonder abo ook wel een borg moeten worden betaald
    wat je zegt , afwachten hoe het verloopt

Comments are closed.