Maandag 22 mei 2017

De kenmerkende rode Spurt van Arriva op de Merwedelingelijn

MerwedeLingelijn
De benaming MerwedeLingelijn is ontstaan door de verwarring over de Betuwelijn. Deze spoorlijn loopt van Elst naar Dordrecht en was in 1885 klaar. Het naastgelegen goederenspoor de Betuweroute, wordt helaas óók Betuwelijn genoemd en daarom werd besloten het westelijke deel van Geldermalsen naar Dordrecht om te dopen naar MerwedeLingelijn.

Er kunnen 20 fietsen achterin de Arriva SpurtVanaf 2000 bleek de MerwedeLingelijn niet langer rendabel en begon zowel het rijk als de provincie mee te betalen voor deze lijn. Vanaf 2007 is de exploitatie van de lijn in handen van Arriva. Opvallend aan de werkwijze van Arriva is het gratis mee mogen nemen van fietsen. Achterin de Spurt, zoals de trein van Arriva heet, is ruimte voor meer dan 20 fietsen. Op de lijn wordt door de kenmerkende rood witte treinen een halfuursdienst gereden, met tussen Gorinchem en Dordrecht een kwartiersdienst. Een groot nadeel aan het gebruik van deze lijn is de extra instapkosten die er betaald moet worden met de overstap van- en naar een andere vervoerder. Toch blijkt jaar op jaar weer dat de reizigers tevreden zijn met Arriva met een gemiddeld cijfer van een 7.8. In de toekomst zal dit alleen maar stijgen gezien er veel verbeterd wordt aan de perrons, stationspleinen en er zelfs twee nieuwe stations bijkomen.

Toch heb ik nog wel een paar kritische punten:

  • De treinen zijn voorzien van één conducteur wat veiligheid en handhaving niet bevordert.
  • Er zijn niet overal poortjes die zwartrijders tegen houden.
  • Slechte aansluiting van NS naar Arriva op station Geldermalsen, 25 minuten wachten is niet echt uitnodigend.

Ondanks dat Arriva niet rijdt waar ik regelmatig moet zijn kreeg ik zo die paar keer wel een aardig beeld van het bedrijf. Het personeel is grotendeels tevreden, er wordt op tijd gereden en ik had alle ritten een zitplaats. Wat wil een mens nog meer behalve een mooie rit op de Betuwelijn?

7 thoughts on “Maandag 22 mei 2017”

  1. willy schreef:

    MerwedeLingelijn ..geen benaming voor wie stottert..

    maar het klinkt wel positief..

    zo’n systeem met gedecentraliseerde treinlijnen kennen we bij ons niet, je hebt de NMBS en de Hoge Snelheidstreinen

    voor het streekvervoer neem je de bus of de tram naargelang de regio bij De Lijn,(Vlaanderen) MIVB (Brussel), TEC (Wallonie)…

    moet je over de taalgrens dan is het puzzelen, voor wie bv de bus neemt

    leuke foto Liesbeth

  2. logbankje schreef:

    Dat je fiets gratis mee kan is ook wel prettig, er is te veel bezuinigd op belangrijke zaken. Hans

    1. VillaSappho schreef:

      Ja he ik snap dat het niet in de spits kan maar in veel treinen is gewoon genoeg ruimte.

  3. fietszwerver schreef:

    wordt vervolgd :)

  4. fietszwerver schreef:

    een lijn die ik goed ken , ook met eigen fiets
    maar om van Hilversum op de Arriva te komen betaal ik eerst € 6,10
    maar neem ik een OV fiets , moet ik die terug brengen bij het station waar ik deze huurde
    zo niet , kost het € 10,00 boven op de huurprijs van de OV fiets
    maar dan hebben we het over de NS
    ik hoop dan ook dat Arriva deze OV fiets overneemt en ik in A de fiets huur en in B kan afrekenen

    fiets groet

    1. VillaSappho schreef:

      Ja Arriva heeft een eigen huurfiets ff geduld blog er binnenkort over.

  5. natuurfreak schreef:

    Bedankt voor de goede informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *