Herenfiets krijgt rood licht

Oude herenfiets krijgt rood licht over veiligheid

Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt dan krijgt de herenfiets rood licht. Reden hiervoor is de uitkomst van een Zweeds onderzoek waaruit blijkt dat de herenfiets minder veilig is. Vooral ouderen en jonge vaders met kinderen zouden beter een damesfiets aanschaffen. Maar tussen die 2 groepen zit nog een groot deel aan mannen die prima toekunnen en willen met een herenfiets.

Al jaren zie ik een stijgend aantal (jonge) mannen fietsen op damesfietsen. Veelal de ouderwetse opoefiets is favoriet, al dan niet in erbarmelijke staat. Heb ik daar moeite mee? Nee totaal niet. Waar ik welke moeite mee heb is de betutteling die Nederland zo kenmerkt. Want, zo stelt VVN, het idee van de herenfiets is achterhaalt. Complete onzin mannen en vrouwen hebben een andere houding. Mannen zitten iets verder naar voren hebben vaak langere armen en zetten meer kracht tegenover vrouwen van dezelfde lengte. Alleen al door deze 3 feiten is het aansmeren van een damesfiets complete onzin. Het verschil in houding en kracht zorgt ervoor dat de damesfiets meer te verduren krijgt.

Ook stellen zij dat de constructie van een damesfiets bijna net zo stevig is als een herenfiets. Met het missen van die stang mis je wel degelijk stevigheid. Alle energie die vrij komt moet over 1 punt en kan niet zoals bij een herenfiets verdeeld worden. Kijk eens naar de racefiets de stang voorkomt slingeren bij hoge snelheden.

Uiteraard zijn er damesfietsen die meer kunnen verdragen. De speciale mamafiets is gebouwd rond kinderzitjes maar als de kinderen zelf fietsen wil de gemiddelde man niet meer gezien worden op zo’n ding. De lage instap voorkomt eerder hoofdletsel maar imago en geld zijn toch dingen waar mensen aan denken. En geef hen eens ongelijk want in een tijd waar genderneutraalheid een ding is moeten we ons vooral niet van onze stang laten jagen voor een unieseks- of damesfiets.

28 thoughts on “Herenfiets krijgt rood licht”

  1. De heren jeugd is massaal overgestapt op de omafiets.
    Liefst die goedkope slappe dingen uit China, waarvan, als je erachter rijdt ziet, dat het achterwiel naast het voorwiel loopt.
    Ik vermoed dat die in de toekomst niet snel meer een fiets met een stang willen.

    Wat enorm scheelt bij de aanschaf van een fiets is een lichaams fietsmeting te laten uitvoeren.
    Hierdoor koop je een fiets met de juiste frame maat.
    Daarbij de fiets juist af te laten stellen, qua stuurstand en zadelhoogte zadel hoogte.
    Scheelt enorm veel fiets plezier!

    En ik vernam ooit bij een fietsen verkoper dat zadelpijn veroorzaakt kan worden door een zwaarder geworden lichaamsgewicht.

    1. VillaSappho schreef:

      Ja dat van die zadelpijn weet ik. Hoort er gewoon bij. Ik kan niet tegen damesfietsen stuur te dicht bij het zadel pas ik niet fijn tussen en dan vaak zo rechtop das niks voor mij.

  2. henk50 schreef:

    En ik laat me al jaren niet stangen. Nadat ik door een Duitse wegpiraat van mijn Gazelle was gereden kon ik met mezelf met gipsbeen en krukken aan het stuur wel op een fiets zonder stang hijsen, maar met stang was dat onmogelijk. Dus kocht ik een fiets zonder stang. Die doet al zes jaar dienst.

  3. meninggever schreef:

    Wat ik begreep is dat onderzoek door VVN verkeerd uitgelegd en blijkt het een beetje kulnieuws te zijn. Laten we het daar maar op houden..,.

  4. Ximaar schreef:

    Ooit zag ik hier een vrouw van zeker 200kg door de straat fietsen op een doorsnee damesfiets. Toen was het voor mij duidelijk dat fietsen die mannenstang vrijwel niet nodig hebben. Kijk wat dat betreft ook naar de vouwfiets, die maar zeer zelden een mannenstang hebben.

    Toch vermoed ik dat de Zweden belangrijke punten vergeten zijn. Het is zo dat er onder mannen 2x zoveel fietsdoden zijn dan onder vrouwen. Maar dat is niet anders dan bij autobestuurders en bij voetgangers. Onder motorfietsrijders verongelukt maar 1 vrouw tegenover 20 mannen. Het echte probleem is dus testosteron. Ofwel mannen nemen meer risico en daarbinnen valt een fiets met een mannenstang.

    Iets anders is dat oudere mensen op veel te grote fietsen rijden. Of dat in Zweden ook zo is weet ik niet. Hier zie ik regelmatig oudere vrouwen op een fiets die 3 maten te groot is. Het zadel staat dan op de laagste stand en dan nog kunnen ze niet met een teen bij de grond. Bij een stoplicht zie je deze mensen van de fiets springen, om er bij groen weer op te klauteren. Schijnbaar blijven mensen fietsen op de groei kopen.

    Verder wil VVN gewoon wat aandacht en verschuilen zich daarbij achter een Zweeds onderzoekje, ipv zelf te onderzoeken hoe de situatie in NL is. Deze discussie hadden we al eens in 2013, en toen turfde ik al 57% vvan de 65+ mannen op een damesfiets.

    1. Ximaar schreef:

      Zit ik weer in een langdurig goedkeuringstraject..

      1. VillaSappho schreef:

        Ja das steeds bij je en ik accepteer je ook steeds meteen. Beetje vreemd.

        1. Ximaar schreef:

          Je toelating staat op standje paranoia. Dwz ik had 1 verwijzing er ingeplakt. Dir haalt je systeem er vervolgens uii en dan zet ie de overgebleven reactie op goedkeure. Dat is een beetje dubbel op.

          Die verwijzing kan je vinden door te gochelen naar
          ximaar kijk mij eens

          1. VillaSappho schreef:

            Bedankt.

  5. Yova schreef:

    Ik zie ook steeds meer jongens gaan dames fietsen gebruiken. Stang tussen fiets staat gewoon in de weg. Maar mannen is al aangewend om herenfiets te nemen. Vaker gebeuren ook daardoor ongelukken van. Moeten zelf weten welke het neemt. Ja toch?

  6. Renesmurf schreef:

    Er zal vast wel eens een genderneutrale fiets komen, maar op een damesfiets gaan fietsen gaat me te ver.

  7. Rob schreef:

    En verder wordt sterkte met stijfheid verward als beweerd wordt dat moderne damesfietsen “haast” net zo stabiel zijn als herenfietsen. En daarin kreeg VVN zelfs bijval van Floris Liebrand (VVD) van de RAI.

    Ja, de buizen worden oversized, waardoor de stijfheid van het frame toeneemt. Maar daarvoor is extra materiaal nodig en om teveel gewichtstoename te voorkomen is men overgestapt van staal naar aluminium. Maar aluminium heeft een veel lagere sterkte en is erg kritisch vwb metaalmoeheid.

    Wel eens opgevallen dat fabrikanten vroeger 20-25 jaar garantie gaven op stalen frames, maar nu nog maar 5 jaar op aluminium frames? Dat wordt wat als over 5 jaar al die door VVN aanbevolen damesfietsen massaal bezwijken onder het gewicht van berijders en 2 kinderzitjes.

  8. John schreef:

    Ik fiets vanwege een enorm leuke aanbieding al een jaar of 10 op een damesfiets. Had ik vele jaren eerder moeten doen. Maar ja, er zu8llen altijd mensen zijn die die stang blijven verdedigen.

  9. fietszwerver schreef:

    alles al gezegd
    ik fiets fijn verder op mijn fiets met stang

  10. Martha schreef:

    Ik sluit me helemaal bij je aan en noem me ouderwets maar geef m’n vriend maar gewoon z’n herenfiets. Dalijk word het dragen van rokken onder mannen nog gestimuleerd 🙄 Mensen mogen alles gerust doen, ik ga ze er niet over uitlachen, maar met een beetje gewoon vind ik niks mis

  11. Rob schreef:

    VVN heeft dat Zweedse onderzoek verkeerd gelezen. De Zweden keken naar het effect van zitpositie en snelheid bij een crash, die hebben helemaal geen heren- en damesfietsen vergeleken. Het advies dat ze geven is dus absurd.

    Het klassieke ruitframe is ongeëvenaard in gewicht, sterkte en stabiliteit, al sinds 1885. Daar kan geen damesframe tegenop. Het damesframe ontstond door het laten zakken van de bovenbuis, opdat vrouwen met de destijds lange rokken ook konden fietsen.
    Het ruitframe is de norm, het damesframe de afwijking. Aangezien er nog maar weinig vrouwen rokken dragen zouden ze net zo goed een normaal frame kunnen nemen. Zou veel veiliger zijn.
    Een kind vervoeren op een wiebelige damesfiets zou ik nooit doen. Veel te gevaarlijk.

    En voor mensen die moeite hebben met opstappen is er al jaren en seniorenfiets met lage opstap op de markt.

    1. VillaSappho schreef:

      Terwijl toen de eerste safety bikes voor vrouwen kwamen de grote rokken ook verdwenen.

  12. Sjoerd schreef:

    Zo gauw als de dames op de racefiets het ook zonder stang doen ga ik om… Het is een kwestie van stabiliteit, die stang.

  13. Stef Den Flater schreef:

    Ik vond het bericht eerst ook nogal vreemd en zelfs lachwekkend maar heb ook zo mijn bedenkingen. Het is eigenlijk zo gek nog niet. Met het ouder worden, heb ik al eens moeite met mijn herenfiets. Ik heb ook al heren zien vallen bij het afstappen en die waren niet allemaal oude heren. Maar vooral bij een vergrijzende bevolking mag men zo’n bericht niet zo maar af doen als betutteling. Enkel bij de wielersport zie ik niet rap de overschakeling gebeuren. Daar lijkt het me echt lachwekkend.
    mvg

  14. Er zijn momenten dat op een damesfiets stappen gemakkelijker is dan op een herenfiets, bijvoorbeeld met veel tassen om de schouder. Maar het grappige is dat ondanks het soms ontbreken van de stang, ik toch het been over het zadel zwiep. Kwestie van gewenning. Ook het lopen met herenbenen moet worden afgeraden (te grote passen) en zitten van heren is een probleem (wijdbeens) om over het plassen nog maar te zwijgen (staand!!!). Het beste is om heren als zodanig maar te verbieden.

  15. Suskeblogt schreef:

    Ik houd het voorlopig bij mijn “herenfiets”. Die zit heel lekker;

  16. Matroos Beek schreef:

    Betutteling. Precies. Dat is het. Ik begrijp deze plotse onzin niet. Dank voor je heldere verklaring.

  17. Serieus? Zolang ze het maar zeker niet andersom gaan doen…
    Ik probeer me voor te stellen hoe ik dat elegant (hum hum) zou moeten doen.

  18. rietepietz schreef:

    Whahaha zó grappig dat we ons allebei , bij wijze van spreken , “op stang ” laten jagen door dit soort berichten. Nog grappiger dat we er allebei “het gender probleem”bij slepen.. Er zullen zeker zowel redenen als mensen waarom, en voor wie de damesfiets beter is maar dit soort geneuzel ? Blijf jij maar lekker op je fiets mét stang rijden hoor. Je bent groot genoeg om dat zelf te beslissen, zélfs als je Frans op de stang zou willen laten meerijden zoals dat toen ik jong was nog wel gebeurde bij mannen met hun vriendinnetje. Zat héél knus ( voor de korte afstand) maar ja, dat zal tegenwoordig ook wel te gevaarlijk zijn.

    1. VillaSappho schreef:

      Frans pompt zijn eigen bandjes maar op mag wel weer eens na 30 jaar.

      1. rietepietz schreef:

        Valt me nou weer van je tegen;-)

  19. Rob Alberts schreef:

    Ach, ik blijf gewoon mijn eigen fiets rijden.

    Zonder stang zwabber ik nogal.

    Fietsvriendelijke groet,

  20. natuurfreak schreef:

    Ach zijn er nog dingen waarin ze ons niet proberen te betuttelen ? gaat altijd verder en verder.. We moeten ons nooit in de hoek laten drukken en ieder moet zelf kiezen wat goed voor hem is en wat ze willen..Maar dan mag je natuurlijk geen meelopertje zijn en moet je opkomen voor wat je wil.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *