Fotoserie: De pontonbrug van Cuijk

Fotoserie: De pontonbrug van Cuijk

Eén van de bekendste pontonbruggen van Nederland is degene in Cuijk die elk jaar met de 4-daagse opgebouwd wordt. Maar wat is een pontonbrug? En hoe leggen ze die tegels door dat weiland? Ik vertel het je in fotoserie: De pontonbrug van Cuijk.

Voetpad
Maar voor ik het over die brug ga hebben, heb ik het eerst even over het voetpad wat erna ligt. Dat is namelijk ook het werk van een genie. Ik bedoel de genie. Die tegels zitten met aluminiumhaken aan elkaar en tezamen liggen ze als een stel platen op een wagen. Die platen draaien een slag, er gaat een lint om, ze worden aan de voorgaande tegelplaat vastgelegd en de rol wordt uitgerold terwijl de wagen achteruit rijd. De platen met tegels zijn best groot en ook de wagen is geen kleintje. Het aanhaken aan de andere platen duurt nog het langste voor je het weet ligt er een heel mooi stoepie. En laat dat nou nodig zijn want morgen komt hier een kudde voetgangers voorbij, niet te geloven zoveel, en omdat de pont van Cuijk dat niet aan kan leggen ze dus een bruggetje neer. Wel zo aardig.


Pontoon boat
Het woord ponton komt van het Engelse ‘pontoon boat’. Een platte schuit of platform dus. Bij elkaar vormen ze een pontonbrug die in de meeste gevallen tijdelijk wordt gebruikt meestal wanneer de daadwerkelijke brug even buiten dienst is. In Amsterdam legde ze er één over het IJ ten tijde van de Tweede Wereldoorlog enerzijds om de bevolking de kans te geven voedsel te halen. Anderzijds door de grote brandstof schaarste.

De pontonbrug van Cuijk
Tegenwoordig geeft zo’n brug problemen omdat de scheepvaart er niet onderdoor kan. De brugdelen drijven namelijk op het water en hangen er niet boven als bij een gewone brug. Om de scheepvaart zo min mogelijk te hinderen wordt de pontonbrug van Cuijk, tijdens brugslag tussen half 6 en 6 uur ’s avonds in 3 delen naar zijn plaats gevaren. Er zitten geen motoren in de pontons, er zijn speciale duwboten in geval van de Nederlanders zijn die enorm oud en gaan 16 kilometer per uur.
De delen hebben dan trouwens al dienst gedaan als springplank de Maas in want de mannen van de genie hebben het zwaar. Een leuk feitje aan het geheel is dat een deel van de pontonbrug van Cuijk van Duitse makelij is en ook door de Duitse genie wordt geïnstalleerd. Het middelste deel is Nederlands, dat deel wordt als laatste tussen de aan wal liggende Duitse delen gelegd. Eigenlijk past dat niet helemaal. Het deel aan de overkant wordt namelijk met staalkabels de kant opgetrokken tot het allemaal past.

Proefsluiting
De pontonbrug ligt zeer goed vastgemaakt maar toch wordt dit evenement op donderdag een proefsluiting genoemd de scheepvaart moet tenslotte ook doorgaan. Zodra de brug open is kan iedereen de brug over, zelfs de Romeinen die vast die hippe brug komen bewonderen. Zij bouwde aan het einde van de 4e eeuw hier een brug over de Maas, niet zo heel rare jongens die Romeinen.

Vrijdag als de wandelaars al onderweg zijn moet de genie weer aan het werk de brug wordt namelijk tussendoor weggehaald maar is open tussen 7 en 15 uur om de wandelaars van Brabant naar Limburg te laten lopen. Laten we hopen op rustig water want een ander nadeel van deze brug is dat ze zeer beweeglijk zijn door variërende waterstanden en stroming. Maar die nadelen nemen de wandelaars van de Vierdaagse voor lief. Met velen tegelijk steken ze hier de Maas over en weten allemaal, wie de brug van Cuijk haalt, haalt de eindstreep.

15 thoughts on “Fotoserie: De pontonbrug van Cuijk”

  1. Nicky schreef:

    Daar komt nog een hoop bij kijken.

  2. Anna schreef:

    Knappe reportage Liesbeth!
    Groetjes, Anna 😃

  3. Rietepietz schreef:

    Wat leuk dat je dat onderwerp eens wat ruimer belicht. Ik ben er zelf niét overheen gelopen want de 30 km lopers komen niet op die route. We zijn met het pontje overgestoken op maandag en het is nog een flinke plas water die ze moeten overbruggen.

  4. Edward McDunn schreef:

    Een mooi verslag Liesbeth, het is best een enorm gevaarte.

  5. John schreef:

    Cuijk, ook daar heb ik een berg familie wonen.

  6. AnneMarie schreef:

    Aaah liesbeth je bent er geweest. Ik alleen maar overheen gelopen maar wat is het indrukwekkend he die brug. Ik vind het nog steeds zo bijzonder om daar over de Waal te lopen. Je foto’s zijn prachtig en leuk om te zien hoe ze het aanleggen, want dat zien wij natuurlijk niet.
    Dank voor deze serie. Lig hier vanmorgen nog even na te genieten van die bijzondere ervaring dank zij jouw foto’s.

    1. VillaSappho schreef:

      Ik heb zó aan je gedacht die dagen! Ik was zo benieuwd of je hem uit zou lopen want wat een eind is het. Het is door jouw dat ik over die pontonbrug te weten ben gekomen en ik ben je dan ook enorm dankbaar want ja het is een indrukwekkend ding en een prachtig evenement om bij te zijn.

  7. Bertie schreef:

    Geweldig hè.
    We zijn er ieder jaar bij. Is het niet bij de opbouw dan wel op de laatste Vierdaagsedag.

  8. ar een feestjer schreef:

    Heel tof en interessant artikel.In Antwerpen werd een pontom brug op de Schelde gelegtd op de oorlog te herdenken.Ik heb toen een ticket weten te bemachtigen en ben zo van rechter naar linker oever gestapt over de Schelde over de pontombrug.Dat was een hele belevenis

  9. Sjoerd schreef:

    een mooi verhaal met mooie beelden. Mooi dat de samenwerking tussen de eenheden tot dit resultaat leidt.

  10. karel schreef:

    een goed en gedegen uitleg over het fenomeen Pontonbrug
    heb je dit jaar deze locatie zelf kunnen bezoeken
    de 4daagse geslaagd en ik heb niets gehoord over ongelukken bij deze mooie brug
    fijn weekend groet

  11. francky schreef:

    Zo’n brug ken ik niet. Leuk daar iets over te lezen en te zien.

  12. Aukje schreef:

    Dat is al een evenement op zich :)

  13. boomkruiper schreef:

    Wat een leuke moderne Romeinen :)

  14. Ximaar schreef:

    Mooie reportage!

    Hier tussen Alkmaar en Den Helder liggen 4 permanente pontonbruggen of beter vlotbruggen op het NH-Kanaal. Waarvan 1 vrij nieuw is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: