Donderdag 26 mei 2016

Beeldvullende foto van een NS trein bij een blog over de NS bus en mijn ervaringen met die bus.

NS bus
Met je voeten en je bagage in je nek op een te krappe stoel in een te hete bus, met een vatzige stinkerd naast je op een slakkengangetje over allerlei b-weggetjes stations afgaan waar je nog nooit van gehoord hebt, om op het grote station verderop net je aansluiting te missen en meer vertraging op te lopen dan je hele afspraak bij elkaar duurt. Welkom bij de NS bus.

Toen ik vanmiddag aankwam bij het station zag ik al meteen de enorme rij mensen. O fucknee is het eerst wat door mijn gedachte schoot en helaas wist ik al snel dat die mensen daar niet bezig waren het wereldrecord zonnebaden te verbreken maar ook daadwerkelijk op de NS-bus stonden te wachten. En ik mocht aansluiten want op het traject wat ik dus niet af ging leggen had een automobilist besloten tikkertje te spelen met de trein. De slagbomen dat red je nog, maar die trein is gewoon retevlug, dat verlies je dus.

Bijna aan de beurt, bus ipv trein.Terwijl ik mijn inlichtingen inwon, bleken er al 16 bussen in omloop. Ik belde mijn planner legde de situatie uit en sloot aan. Voor me zo’n 130 mensen dus ik had de tijd. De ene na de andere bus leverde iets van krioelende massa af en haalde ook weer op en ondanks zeer tactisch samenwerken duurde het toch wel even eer ik in de buurt kwam. Ondertussen bekeek ik al het NS personeel wat op de been was. Ik herkende perronopzichters, handhavers maar 2 mannen waren alleen voorzien van hesjes. Kantoorpersoneel vroeg ik me af? Twee mannen die allicht zeer weinig met dit soort situaties te maken krijgen maar zonder meer perfect hun werk deden.
Vooral hun duidelijk uitleg en hun samenwerking vond ik opvallend. En terwijl wij allemaal rustig bruin stonden te worden in een heerlijk zonnetje stonden zij nog ‘wachtverzachters’ uit te delen in de vorm van flesjes water en in uiterste concentratie koppen te tellen om bussen te vullen.

Na een minuut of 20 stapte ik een bus in en vond een plekje bij de deur naast een mevrouw. ‘Ah hier kan ik wel tactisch zitten’, zei ik. “Hoezo?”, vroeg ze mij. ‘Ik ben hartstikke wagenziek’. Haar verschrikte gezicht was ronduit prachtig, ‘die kant op’ wees ze naar het gangpad. Maar ik stelde haar al gerust, ‘geintje ik wil gewoon graag bij de deur zitten’.
Het duurde gewoon 21 geschifte minuten om Eindhoven uit te rijden, werkelijk alle stoplichten waren rood. Oké dat lieg ik, één was er oranje maar daar stopte de chauffeur óók voor! En van al dat geschommel en gerem werd ik natuurlijk kitsmisselijk. Maar eenmaal op de snelweg plankte hij prima door en kwam ik maar een kwartier te laat op mijn werk.

Oké ik zing vanaf nu niet ‘busje komt zo’ maar als het dan niet anders kan, dan lijkt me dit wel een goed plan. Dit en gewoon geen aanrijdingen en ongelukken meer op het spoor.

17 thoughts on “Donderdag 26 mei 2016

  1. klopt , maar ik kon mij om die haastigen wel eens amuseren :)
    en goed thuis gekomen weer , ach wat later , wat maakt het uit

  2. Heb je ook nog een fijne werkdag gehad?
    En ging de terugreis normaal?

    Vriendelijke groet,

    1. Nee was een baggerdag, de terugreis werd te laat ingezet maar dat was niet door de NS.

  3. Aan de andere kant levert het natuurlijk wél weer een reuze humorvol logje op en alles perfect verloopt kunnen we naar fluiten;-)

  4. Er wordt druk aan het spoor gewerkt, dat zal wel nodig zijn, maar reizen met de bus vind ik ook maar niets hoor.

    1. Nope kotsbussen zijn het, niks voor mij, maar ik ben bang dat ik er binnenkort weer aan moet geloven.

  5. Waarom denken mensen toch altijd dat ze het zullen halen als ze een rood licht negeren.Rood is stop en niets anders.

    1. Ik heb geen idee of dat ook de gedachte was van deze bestuurder, maar je hebt gelijk één foutje levert zo’n bak werk en ellende op dat het die ene minuut niet waart kan zijn.

  6. Het was duidelijk je beste dagje niet. Zelf heb ik niet veel ervaringen met het openbaar vervoer, maar denk dat het in België niet veel beter zal georganiseerd zijn…

    1. Wat ik ervan weet niet nee, in Antwerpen is het vertrekspoor soms heel laat pas bekend. Heb al eens moeten rennen met mn tassen.

  7. Fijn hè, reizen met de trein. Ik geniet er ook bijna elke dag van. Leuk stukje.

    1. Ik ben dol op de trein want ik ben hartstikke carless, ik heb de NS al vaak uitgefoeterd en daarom hier eens een stukje dat het ook anders kan.

  8. ja je beschrijft iets wat ik toen ik nog werkte vaak meemaakte het zij door een ongeval of een springer en vaak werk aan het spoor
    en vreemd als het klinkt zat ik vaak te lachen , hoe meer er gescholden en gevloekt werd des te vrolijker werd ik :) , mensen kijken is vaak leuk en als ze dan zo bezig waren werd het nog leuker
    oja hoe was de reis terug

    1. Tja als je haast hebt is het allemaal niet op te lachen, maar achja ook dit was niet de fout van de NS. De terugreis werd te laat ingezet buiten de schuld van de NS om.

Comments are closed.