Donderdag 15 december 2016

Gebruik van mobiele telefoon op de fiets binnenkort strafbaar of toch niet?

Verbod op telefoongebruik op de fiets
Van de week kwam ik het tegen op een nieuwssite en misschien wel toen ik het nieuws voorbij zapte, verbod op mobiel bellen op de fiets. Uiteraard moet ik daar als kantlijn aan toevoegen dat dat niet direct het grootste probleem is. Het appen op de fiets, dat is het probleem. Rijdendeweg selfies maken en delen, das een probleem en een nog groter probleem wordt het handhaven van dat probleem. Want laten we eerlijk zijn, de politie en stadswachten zijn ook een probleem.

Vandaag heb ik een poosje om me heen gekeken terwijl ik voor het station stond, ik telde gedurende een kwartier het aantal fietsers en keek goed om me heen voor bellende bestuurders. Dat er 76 fietsers voorbij kwamen in een kwartier (van 14:15 tot 14:30 uur) is niks schokkens Eindhoven is een rustige stad in vergelijking tot Rotterdam of Utrecht, maar dat er welgeteld 4 mensen hun telefoon vasthielden dat is gewoon SCHOKKEND. Of ja eigenlijk niet, ik ben in de spits maar even terug gegaan.
In de spits is het drukker, ik telde weer tot 76 fietsers (10 minuten) en kwam tot het treurige aantal van 9 ‘overtreders’. Ook geen schokkend aantal, de verkeersovertredingen vlogen overigens beide momenten om m’n oren. Over de stoep rijden, geen voorrang verlenen, geen licht, zowel de fietsers als automobilisten konden er wat van. Dat er een politiebus geparkeerd stond leek niemand te hinderen. Dus dan rijst bij mij de vraag;

Als alle andere strafbare regels al zelden beboet worden moet die nieuwe wet tegen telefoongebruik dan wel ingevoerd worden?
Telefoonhouder voor op de fietsJa dat moet, al is het maar om automobilisten vrij te kunnen pleiten. Want laten we eerlijk zijn, die overtredingen zijn het probleem. Als fietser ben je bij een ongeluk bijna altijd de pineut, de sjaak of dood. De fietser is een minderheid en daarom is de automobilist altijd fout, ook als de fietser tegen het verkeer in over een rotonde rijdt. Ook als er geen licht wordt gevoerd en ook als de fietser met een elektrische bloedvaart door rood knalt en op een motorkap beland. Naar mijn idee vraag je er dan om, maar daar kunnen de meningen over verdeeld zijn.
Ik ben al jaren een fietser, ben zeker geen brave want ook ik fiets wel eens over de stoep, zonder licht en negeer ook wel eens een rood stoplicht. Wat ik niet doe en gelukkig vele met mij, is anderen hinderen of ronduit in gevaar brengen. Ik neem toch aan dat de gemiddelde automobilist ook wel eens met samengeknepen billen op de rem moest stampen. Het is niet dat je mij dan vrolijk zwaaien aan je voorbij zag rijden. Lang heel lang geleden werd het eerste stoplicht ingevoerd (in Londen btw) omdat dat de veiligheid ten goede kwam, ooit werd er besloten dat we rechts gingen rijden, dat je richting aan moest geven en ook dat je op de stoep niet mag fietsen. Tegenwoordig allemaal heel normale veiligheidsregels, waar we bij het negeren daarvan, voor beboet kunnen worden. Waarom is handhaving dan een issue bij het invoeren van nieuwe wetgeving.

Onderzoek
Jaren geleden bleek al uit onderzoek dat bij 1 op de 5 ongelukken waar een jongere bij betrokken is, het smartphonegebruik een rol speelde. Waarom moet er nu dan nog een onderzoek gedaan worden? Jongeren zijn in de leeftijd dat ze nog tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Denk maar aan de pokémon rage, het domweg volgen van een telefoonscherm werd als normaal beschouwd. Deze rage is voorbij maar nog heeft dat scherm zo’n grote aantrekkingskracht dat die boven hun veiligheid komt.

Andere landen
In België en Duitsland is de wetgeving heel wat duidelijker. Zo is het gebruik van de mobiele telefoon op alle vervoersmiddelen verboden en staat er in België een straffe van 100 euro op. Uiteraard geef ik zeker voor België als kantlijn dat daar de fietspaden en voorzieningen heel wat slechter zijn dan in Nederland. Waar we hier in Nederland de meeste fietspaden apart van de weg liggen, zie je in België vaak alleen een smalle strook van een halve meter die voorbestemd is voor de fietsers terwijl er 60 km/u gereden wordt naast hen. Maar is een veiliger fietspad genoeg reden om een wetgeving niet in te voeren? Ik hoop het niet.

Telefoon gebruik aan banden of leggen we de verantwoordelijkheid bij de fietser zelf?
Als het mij ligt dan is het per direct strafbaar, maar wat denken jullie ervan?

13 thoughts on “Donderdag 15 december 2016

  1. Bij ons is het stafbaar 100 euro maar Belgen zijn hardleers.Ik woon langs een drukke baan waar veel ongelukken gebeuren.Ik moet maar uit het raam kijken en zie een massa mensen met telefoon in de hand ,ook vrachtwagenchauffeurs..Als de telefoon in de auto gaat als ik rijd,,neem ik nooit op dat moet wachten tot ik terug thuis ben of op een parking sta.

  2. Streng straffen!
    Niks geen handhavingsbeleid.
    Zelf initiatief.
    Zoals Hulk ooit zo’n klojo tegenkwam op fietspad en tegenligger enkel oog had voor foon.
    Harde Hulkenbrul laten horen en in het voorbij gaan dat kreng uit zijn handen geslagen, zodat het in de struiken belandde.
    UGH!

  3. Ik reed woensdagavond in de polder iemand in donker gekleed en zonder licht en reflector bijna naar de eeuwige fietspaden. Ik verzeker je dat je zit te trillen achter het stuur, en ook het moeten remmen en uitwijken is als bestuurder niet zonder risico.

  4. Ja strafbaar en de telefoon voor een week in beslag nemen, bij tweede overtreding telefoon niet meer terug Dat helpt beter dan een boete. als ze een boete krijgen is het eerste dat ze doen een boodschap sturen naar vrienden dát ze een bon hebben.

  5. Als men op de fiets ook al niet meer zonder telefoon kan – en anderen en zichzelf zo in gevaar brengt… Het moet niet erger worden… Straffen dus. En ik wens in België minder laksheid t.a.v. hun erbarmelijk verkeersbeleid. Ik hobbel zowat iedere dag langs de wegen naast de smalle stroken die je geen fietspaden kan noemen. Daar rijden ze je sowieso van de baan af, met of zonder telefoon. Als Belg mag ik dit zeggen. Blij dat ik in NL woon met wegen en fietspaden om U tegen te zeggen.

  6. Natuurlijk direct strafbaar.
    Maar dat gaat hier altijd zo voorzichtig, wikken en wegen en iedereen moet er zijn zegje over doen. Stroperig is een beter woord,

Comments are closed.