De NS en sneeuw

Besneeuwde treinen op Rotterdam Centraal

Ieder jaar zodra de eerste vlokken sneeuw vallen houdt de gemiddeld NS reiziger zijn hart vast. De NS heeft tenslotte niet zo’n goede naam als het gaat over op tijd rijden. De NS en sneeuw het is geen goede combi, maar wat doen ze om problemen te voorkomen en wat kan je zelf doen om met speciaal weer toch op tijd te komen.

Minder treinen
Hoewel het voor veel mensen amper te geloven is, is minder treinen laten rijden één van de betere oplossingen. Ons spoornet is namelijk druk, heel druk. Waar in Zwitserland veel meer tijd tussen twee treinen zit, is dat in Nederland soms maar een paar minuten. Zodra er dan ook maar iets aan de hand is, schort het op veel punten enorm op. Daarentegen zijn de treinen die rijden wel langer.

Wissels
Om te voorkomen dat enorme brokken sneeuw aan de trein blijft plakken wordt er een middel op de trein gespoten. Het middel, glycol, wordt elke morgen voordat de trein de dienstregeling ingaat opgespoten. Mocht diit nog niet genoeg zijn dan zijn er nog enorme warmekanonnen die het sneeuw van de trein moet halen. Toch gebeurd het dat de opgehoopte sneeuw op een wissel valt, hoewel de wissels verwarmt zijn kunnen die daardoor gaan weigeren en moet de storingsdienst er heen. Als er dan minder treinen rijden heeft deze dienst meer tijd om het probleem te verhelpen.

De NS en sneeuw

Andere problemen
Niet alleen wissels zijn een gevoelig punt. Stuifsneeuw kan kortsluiting veroorzaken in elektrische installaties, de sneeuw komt via de ventilatieroosters binnen die normaal koele lucht aanzuigen om oververhitting tegen te gaan.

Lang geleden stapten we door luchtvervuiling over naar elektrisch aangedreven treinen. De bijbehorende bovenleiding is een gevoelig punt. IJzel is vooral een probleem omdat de trein dan niet een gelijke hoeveelheid stroom krijgt. Die spanningswisselingen zijn gevaarlijk voor de pantograaf en daarom zet de trein zich dan vanzelf stil. Om dit probleem te voorkomen blijft de NS zoveel mogelijk, ook ’s nachts, rijden.

Waarom lukt het andere landen wel?
Hier in Nederland is sneeuw extreem weer. Hoewel het bijna elk jaar sneeuwt is dat maar zelden langer dan een paar weken bij elkaar. Andere landen zoals Zwitserland, Rusland en Noorwegen hebben met veel meer sneeuwval te maken. Daar sneeuwt het van november tot maart/april en is het sneeuwklaar maken van het spoor ook veel belangrijker. De sneeuw ligt er tenslotte langer, hoger en voor een veel langere tijd. In die landen zijn meer mensen aan het werk om het spoor (vaak met de hand) sneeuwvrij te maken. Ook zijn wissels daar elektrisch verwarmd, ombouwen van onze gasverwarmde wissels naar elektriciteit is zeer kostbaar zeker als je bedenkt dat het maar voor een paar dagen per jaar is.

Wat kan je zelf doen?
Als er sneeuw ligt of veel sneeuw verwacht wordt en je moet ergens naartoe, ga dan eerder weg. Hou rekening met vertraging en kleed je warm aan. Zoals je met de auto in een file terecht kan komen of je auto kapot kan hebben, kan je bij de NS ook problemen treffen. Uiteraard kan je harder gaan rijden als je in de auto zit, maar met kans op slippen en verongelukken rij je waarschijnlijk rustiger. De NS doet dat ook zoek ruim voor tijd en kort voor vertrek je reis op of verzet je afspraak.

13 thoughts on “De NS en sneeuw

  1. Het land van de oosterburen heeft een goede naam op dit gebied. Maar tijdens de sneeuwval van vorige week liep ook daar alles in het honderd. Op het spoor, op de weg en ook op de vliegvelden. Geen ander beeld dan bij ons. Het was ook wel erg veel sneeuw. Vergelijkingen met vroeger gaan idd mank doordat we een heel ander spoor- en wegennet benutten. In 1979 en de daarop volgende jaren kenden we ook enorme sneeuwval en kou. Soms zo erg dat alles uitviel. Het is een lastig fenomeen in een land dat eigenlijk van gemiddelden bestaat…

  2. Wij België, Nederland, Frankrijk of waar je ook maar wil in Europa zijn het niet gewoon dat het hier veel sneeuwt. In de gebieden waar het wel veel sneeuwt is men veel meer voorbereid en kunnen ze problemen zoals deze voorkomen. Hiermee wil ik geen steen smijten naar eender wie, alleen even mijn mening delen ;)

  3. Naar mijn idee gebruiken ze dus gewoon té gevoelige spullen , die van vroeger gaven minder problemen. Maar ,zoals jij eigenlijk zegt, is het een “gevalletje Prioriteiten stellen” en sneeuw heeft geen prioriteit. Mijn dochter moest dus flink wat tijd uittrekken voor haar geplande treinreisje omdat er een wisselprobleem was waardoor er een heel traject uitviel. Zou toch allemaal wel wat meer prioriteit mogen hebben zodat er met bruikbare spullen gewerkt wordt.

  4. Het treinverkeer loopt in België ook niet altijd zoals het moet hoor! Maar moderniseren kost natuurlijk handenvol geld en vergt behoorlijk wat tijd dus ja… Interessant blogstukje

  5. Interessant verhaal. Wist niet veel van de techniek van treinen alleen dat ik er graag mee reis. Moet er natuurlijk geen oponthoud zijn door sneeuw of vallend blad. Mooie foto weer.

    1. Lees even bij ‘de fotografe’. Ik werk met geen enkel bedrijf samen en deel alleen mijn eigen mening en opinie.

  6. Dat de treinen vroeger, ondanks strengere winters, veel minder problemen hadden dan nu heeft er weliswaar mee te maken dat het een stuk rustiger was op het spoor, maar vooral dat er meer tijd en aandacht aan besteed werd. Je had overal spoorwegpersoneel zoals wisselwachters en seinwachters die snel ter plaatse konden zijn om in te grijpen waar nodig. Maar die mensen zijn helaas allemaal wegbezuinigd. Vier jaar geleden gaf Prorail nog toe dat wissels vaker geïnspecteerd moeten worden, om sneller in te grijpen. Dat is geprobeerd met drones, helaas konden die drones alleen maar kijken en niets verhelpen….

  7. mooi geschreven , ben het ook met je eens , ik zelf krijg een ns bericht op m’n mobiel als er problemen verwacht worden
    langzaam maar zeker worden belangrijke wissels vervangen en vandaar uit gaat het verder en op den duur zijn ze allen wel verwarmd
    er wordt echt wel veel aan gedaan om te voorkomen , maar wat je zegt , er rekening meehouden is aan de reiziger

  8. (Tussen haakjes: mooie foto). Nog een kleine opmerking: Zwitserland en Japan. Daar is het spoor perfect geregeld. De rest van de wereld kan er alleen maar van dromen.

  9. Ik ben geen expert maar weet wel dat wissel in België tijdens de winter ook elektrisch verwarmt worden. Dat men dit in Nederland niet kent, is een grote verrassing. In de wetenschap dat men er vroeger oa de Elfstedentocht hield en het er dan ook een stuk kouder kan zijn dan bij ons, is dit een heel verrassend gegeven. Ook het aantal treinen is bij ons nog een stukje hoger dan in Nederland. Alleen al de Noord-Zuid verbinding in Brussel slikt elke dag letterlijk duizenden treinen. Wij Belgen klagen veel maar als we rekening houden met het aantal treinen (zowel passagiers- als vrachttreinen) dan gaat het eigenlijk nog redelijk goed. Het gebeurt dat tijdens het spitsuur de ene trein nog aan het perron staat in Brussel-Centraal en de volgende al vlak bij het station staat te wachten. Tussen twee treinen is er als eens nauwelijks een minuut tussen. Dat zijn trouwens geen korte treintjes maar lange (min. 10 wagons).
    mvg

  10. Het vreemde is dat men blijkbaar minder moeite heeft om elke dag in de file te staan.
    Als men daar in zou investeren, waren de kosten van stilstaan en te laat komen aanzienlijk lager.
    Dus NS het hele jaar op tijd rijden, dan gaan meer mensen met het OV. Hans

Comments are closed.