Baileybrug (met filmpje!)

Baileybrug Postel

De Baileybrug is een brug uit losse onderdelen en die zeer snel opgebouwd kan worden. De stalen constructie bestaat uit zeer sterke vakwerk onderdelen die een groot dragend vermogen hebben en maximaal 60 meter vrij kunnen overspannen. De brug is vernoemd naar zijn maker de Britse Donald Bailey die werkte voor het ministerie van defensie. Bruggetjes ontwerpen was zijn hobby en in 1943 werd de eerste brug naar zijn idee gebouwd in Italië.

Bailey werd geridderd voor zijn ontwerp maar die brug was eigenlijk patentbreuk met een andere brug. Toch bleek Bailey’s brug voordelen te hebben en bleef in gebruik. Het bijzondere aan de Baileybrug is dat deze te bouwen is zonder hijskraan en gereedschap. De onderdelen worden door een aantal man gedragen en in elkaar gezet. Het deel wat klaar is wordt steeds verder geschoven tot de brug de overkant bereikt heeft.

Tot op de dag van vandaag zijn er Baileybruggen in gebruik. Zo zijn er in het dak van station Eindhoven delen te zien en ook de brug op de foto is nog dagelijks in gebruik. Deze brug bij Mol/Postel België is 100% origineel, gebouwd in 1944 en meegebracht door de Engelsen die hier vanaf Leopoldsburg met Operatie Market Garden voorbij kwamen met zo’n 20.000 voertuigen. Maar of die brug nog helemaal echt is, het wordt er gezegd. De brug komt regelmatig op het plaatselijke nieuws, niet uit historisch oogpunt maar omdat er weer een vracht- of bestelwagen tegenaan gereden is. Dat de brug tegenwoordig voor wat overlast bezorgd wil niet zeggen dat dit geen bijzondere plek is. De brug zou er namelijk maar twee jaar blijven liggen, hoewel de tijd de brug inhaalt is hij er nog en ik hoop en denk dat hij er nooit helemaal zal verdwijnen. Want die brug die ademt de oorlog, ademt Britse trots en dat zoveel jaar na dato.

 

18 thoughts on “Baileybrug (met filmpje!)”

  1. Aukje schreef:

    Nog nooit van gehoord van dat soort Bruggen.

  2. meninggever schreef:

    Dit soort bruggen en Romney-loodsen zijn na de oorlog toch beeldbepalend geweest. En beiden kom je dus nog tegen. En je mag hopen dat men het inzicht bezit om deze typische voorbeelden van WO-2 architectuur niet te slopen maar te bewaren. Opdat we kunnen laten zien hoe inventief sommige oplossingen waren…

  3. Rob Alberts schreef:

    Off topic:
    Voorlopig zijn mijn blogposts toegankelijk met “censuur”.
    Meer kan ik hier niet over zeggen.

    Gecensureerde groet,

    1. VillaSappho schreef:

      Die is er na de oorlog opgebouwd maar niet door de Engelsen het lijkt wel een echte Baileybrug.

  4. Harme van Kamp schreef:

    Leuk weetje en leuk om te lezen.

  5. fietszwerver schreef:

    mooie bruggen , ik liep vorig jaar in Almen over een vakwerkbrug
    en kijk elke keer weer naar boven als ik in Eindhoven op het station ben

  6. Marylou schreef:

    Die bedoelde ik ook.Ik ben er verleden week nog overgereden en kom er zeker een 5 tal keren per jaar en ben ook al eens speciaal gestopt om ze eens extra goed te bekijken

  7. Rietepietz schreef:

    Een knap staaltje werk ik herinner me ze altijd wel in verband met het leger, vroeger hoorde je daar vaker iets over.

  8. AnneMarie schreef:

    Ik ga mn best doen met de 4-daagse maar kan niet beloven dat ze goed zullen lukken.
    Het is er altijd zo stront druk met lopers en mensen langs de kant, want iedereen wil daar zijn. De feesten in Cuijk en die brug hebben een enorme aantrekkingskracht op mensen.

  9. Marylou schreef:

    Bij ons in België weet ik er ook nog een originele liggen

    1. VillaSappho schreef:

      Deze is daar bij Postel en Mol.

  10. Harry schreef:

    Ik ken de brug nog uit mijn verplichte diensttijd. Niet dat ik ze zelf bouwde maar als dienstkok moest ik de catering verzorgen. Machtig mooi om te zien hie zo’n brug gebouwd werd.

  11. Bertie schreef:

    Je hebt helemaal gelijk, het is een nieuwere.
    Ik dacht niet na.

    Idd is de omgeving erg mooi, de Maasheggen zijn prachtig.

  12. AnneMarie schreef:

    Gaaf hè. Volgens mij ligt er hier ergens in de buurt van Amersfoort ook zo iets. Niet de zelfde maar iets dergelijks. De laatste dag van de 4-daagse gaan we over een pontonbrug bij Cuijk, aangelegd door het leger. De eerste keer vond ik het zo indrukwekkend die brug. Vorig jaar ben ik er niet over gekomen omdat ik 30 km.liep. Dit jaar wil ik hem weer zien en erover heen. Wat mij betreft mag ik hem gewoon niet missen.

    1. VillaSappho schreef:

      De bruggen die nu gebouwd worden zijn gebaseerd op de Baileybrug. En het is ook de genie die die brug daar bouwt. Ik wil foto’s van die brug zien dus je moet er wel even voor heen lopen ja;)

  13. Bertie schreef:

    Vlak bij ons ligt er ook een, tussen Gennep en Oeffelt.

    1. VillaSappho schreef:

      Ik ken de brug en dat is wel een vakwerkbrug maar geen Baileybrug als de brug uit de Tweede Wereldoorlog. Er heeft er wel 1 gelegen omdat de voorganger van deze brug is opgeblazen door de Duitsers in 1944. Voor die tijd wilde Nederland die brug opblazen maar dat lukte uiteindelijk niet. Door de val van die brug in het begin van de oorlog was de Peel-Raamstelling onhoudbaar geworden. De brug die werd veroverd was overigens een spoorburg waar het zogenoemde Duitse Lijntje over ging. De Duitsers brachten planken aan zodat er voertuigen over de brug konden. Toen de geallieerden in september ’44 de brug bedreigden, werd ze opgeblazen. De Engelse genie heeft toen een hele lange Baileybrug gebouwd. Ik denk dat die iets verder heeft gelezen richting het restaurant. Ik ben laatst nog in de buurt geweest, er is ook een camping. Prachtige omgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *